Uniek kunstwerk over unieke oren

Kunstenares Saskia Serlé maakt fotobewerkingen, schilderijen en aquarellen. “Kunst verbindt mensen en werelden die anders op zichzelf zouden blijven staan”, omschrijft ze haar inspiratie. Een spontaan idee tijdens het strijken zorgde ervoor dat Saskia zich ging verdiepen in oren en geluiden. Ze mocht de oren ‘lenen’ van andere kunstenaars, vrienden en buren en linkte de favoriete muziekjes van deze mensen aan de aquarellen van de oren. Een waar interactief kunstwerk was het resultaat, met een online versie zonder muziek voor slechthorenden. Dat wordt tijdens de kerstvakantie dus een potje oren-memory!

Saskia: “Elk setje oren heeft een eigen kleursfeer. Die zette ik in een kader en husselde ze door elkaar. Daarna liet ik het op Dibond printen en plaatse ik het in een baklijst. Oren zijn allemaal verschillend, maar lijken ook op elkaar. Dus hoe herken je ze en hoe weet je het zeker? Ik wilde verder graag dat je met een apparaatje en een draaiknop het plaatsnummer van een oor kon draaien en dat je dan het bijbehorende favoriete muziekje kon horen. Hoor je twee keer hetzelfde muziekje, dan horen die oren bij elkaar. Het spel is af en kan gespeeld worden.”

Voor slechthorenden kan het spel een uitdaging zijn om te kijken welke muziekjes je goed kunt horen en herkent. Een hele inspanning, ook met hoortoestel. Gelukkig is er van het spel ook een online versie (zonder geluid). Een soort oren-memory, waarbij mooi te zien is dat geen oor hetzelfde is. Of het nou goed hoort of niet. Stichting Hoormij speelde het alvast en had 22 pogingen nodig om alle juiste oren bij elkaar te zoeken. Kan jij dat beter? Speel het spel hier!
Publicatiedatum: 22 december 2015