'Uitbreiding Lelystad ramp als je hyperacusis hebt'

Elizabeth Mees ten Oever verhuisde vanuit het drukke Deventer naar het veel stillere Loenen. De reden: haar hyperacusis. Ze is overgevoelig voor geluid. Maar met de plannen van de overheid om vliegveld Lelystad uit te breiden zou het met haar relatieve rust zijn gedaan: ze woont dan precies onder de ‘snelweg’ van aan- en uitvliegers. Dagblad De Stentor plaatste dit weekend een interview waarin ze oproept tot meer begrip voor het belang van stilte.

Hyperacusis maakt het leven van 3 procent van de Nederlanders tot een hel. En een hel is voor Elizabeth het vooruitzicht dat er 31.000 vliegbewegingen per jaar boven haar hoofd komen. “Dat zijn er 85 per dag. Dan kan ik dus niet meer naar buiten.” Maar niet alleen daarom vraagt Elizabeth om meer bewustwording. “We leven op een eindige planeet, je kunt niet oneindig de dingen uit de grond blijven halen. Als de economie altijd voorgaat en alle bijbehorende overlast en vervuiling toenemen, nemen angst en onrust toe. Zo belanden we met z’n allen in een maatschappij die steeds onprettiger is.’’
Publicatiedatum: 13 november 2017