Tweeduizendste toegankelijke gebouw op Hoorwijzer.nl

Slechthorenden willen er ook wel eens tussenuit. Maar in grote zalen hebben ze extra moeite om alles te verstaan. Gelukkig bestaan er voor hen speciale voorzieningen zoals een ringleiding. Maar is die wel aanwezig in de zaal waar ze naar toe willen gaan? Sinds februari 2010 is op www.hoorwijzer.nl een overzicht te vinden van (openbare) gebouwen met een ringleiding, infra-rood- of FM-voorziening. Onlangs is het 2000ste gebouw op Hoorwijzer.nl vermeld, met bij elkaar zo'n 2700 zalen!

Hoorwijzer.nl is een site van NVVS (onderdeel van Stichting Hoormij). Je kunt het overzicht van de gebouwen vinden onder ‘Zoek en kies’, bij‘Gebouwen met voorziening’. Na het invullen van de plaats, en eventueel nog het soort zaal dat je wil bezoeken, kun je daar zien of er een voorziening is. En als die er is, zie je ook hoe goed die voorziening is en wanneer hij voor het laatst gekeurd is. Zo kun je voordat je een voorstelling gaat bezoeken vast kijken of het voor jou als slechthorende ook goed te volgen is! Nu ook de Eerste Kamer ratificatie van het VN-Verdrag voor rechten van mensen met een handicap steunt, hopen we dat veel meer organisaties in ons land zich bezig gaan houden met toegankelijkheid voor onder andere slechthorenden.

Ben je in een toegankelijk gebouw dat nog niet op Hoorwijzer.nl staat? Of biedt een gebouw voorzieningen die niet adequaat werken? Laat de gebouwbeheerder contact opnemen met de werkgroep Toegankelijkheid van Stichting Hoormij via sh.toegankelijkheid@stichtinghoormij.nl of plaats zelf een melding of ervaring via Hoorwijzer.nl.

Publicatiedatum: 19 april 2016