Tweede Kamer toegankelijk voor slechthorenden

Op 14 maart werd het Internationaal Toegankelijkheidssymbool (ITS) aan het Tweede Kamergebouw toegekend. Een onderdeel daarvan is het Internationaal Ringleiding Symbool (IRS).

Het Internationaal Toegankelijkheidssymbool wordt toegekend aan gebouwen die bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor mensen met een beperking. Voor slechthorenden zijn vergaderingen in de acht Commissiezalen, de Plenaire zittingzaal en op de publieke tribune in het Tweede Kamergebouw goed te volgen dankzij de aanwezige infraroodapparatuur.

Bij de presentatie van het ITS-bordje door Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg in aanwezigheid van genodigden, waaronder de NVVS, gaf zij aan er trots op te zijn dat het Tweede Kamergebouw nu voor mensen met een handicap toegankelijk is en dat hiermee ook de publieke functie van het parlement wordt versterkt. “Als er één gebouw voor iedereen toegankelijk moet zijn, dan is het wel ons parlement. Dat is van ons allemaal en spreekt namens iedereen”, vond ook Angelique van Dam, directeur van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad.

Aansluitend werd het ITS-bordje bij de toegang van het Tweede Kamergebouw onthuld.

Klik hier voor meer informatie over gebouwen met voorzieningen voor slechthorenden.

foto: Adriaan van Dam

Publicatiedatum: 18 maart 2013