TV-kijken met virtuele tolk

Samen met TNO ontwikkelt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) een avatar voor doven en slechthorenden. Dit virtuele personage maakt geautomatiseerd gebaren op basis van programmascripts en gebruikt voor elke persoon die op televisie aan het woord is een andere kleur. Dat meldt ANP naar aanleiding van het Mediaparkjaarcongres.

"Vooral voor dove en slechthorende kinderen die nog niet kunnen lezen, gaat er een hele nieuwe wereld open", vertelde bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de NPO op het congres. ''De eerste testresultaten zijn veelbelovend, maar we gaan de techniek nog verder ontwikkelen met onze Europese partners. Begin volgend jaar gaan we samen met de NTR al enkele afleveringen van het kinderprogramma Het Zandkasteel voorzien van een avatar."

Rode knop
De NPO gebruikt hiervoor Hbb-technologie, die het tv-signaal verrijkt met extra informatie die kijkers via de rode knop kunnen oproepen. Sinds een paar weken past ook het NOS Journaal van 20.00 uur deze techniek toe. "De komende tijd gaan we deze technologie verder ontwikkelen en zullen meer programma’s hier gebruik van maken", kondigde Hagoort aan.

De NPO wil HbbTV ook inzetten om bijvoorbeeld Amber Alerts sneller te verspreiden. Hagoort hoopt dat meer distributeurs de noviteit zullen omarmen en doorgeven.

Publicatiedatum: 18 juli 2014