Train de brandweer in omgaan met slechthorenden

Een brandweerman heeft aparte vaardigheden nodig om mensen met een beperking goed en snel in veiligheid te kunnen brengen. In Zwolle traint het brandweercorps daarop. Samen met de Zwolse Gehandicaptenraad. De oefeningen zijn van grote meerwaarde voor de training van brandweerpersoneel en zouden landelijk in het trainingsprogramma horen. Er worden nog mensen met een beperking gezocht die mee willen werken met de oefeningen. Een uitgelezen kans om deze hulpverleners te trainen in het omgaan met slechthorenden!

Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, roept mensen op om deel te nemen aan de oefeningen van het brandweercorps Zwolle en de Zwolse Gehandicaptenraad (ZGR).  Ewoud Visser, uitvoerend medewerker vakbekwaamheid van Veiligheidsregio IJsselland: "Je merkt dat mensen in het begin terughoudend zijn richting mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Maar als ze eenmaal die oefening achter de rug hebben, kunnen ze daar toch makkelijker mee omgaan. Ze moeten gewoon over die drempel heen."

Zelf ervaren
Een belangrijk onderdeel van de training is dat brandweerlieden zelf ervaren hoe het is om een beperking te hebben. Zo is er een parcours dat zij in een rolstoel of met blinddoek moeten afleggen. "Je wordt gewoon voorzichtiger als je zelf hebt gevoeld hoe het is om in een rolstoel van de trap af te worden gedragen."

Juist daarom werkt de Zwolse brandweer graag samen met de gehandicaptenraad. "We kunnen dat onszelf niet aanleren. Zulke trainingen moet je doen met mensen die kennis van zaken hebben."

’Slachtoffers’
De ZGR zoekt nog mensen met een beperking die als vrijwilliger willen meewerken aan de speciale training voor de brandweer. "Voor de nieuwe trainingen in oktober en november zoeken we mensen die ’slachtoffer’ willen spelen", zegt Inge Mennenga van de ZGR. "We hebben op meerdere avonden meerdere mensen nodig. Niet alleen in Zwolle, want we gaan ook in de regio trainingen geven."

Aanmelden
U kunt zich aanmelden door te mailen naar vrijwilliger@home.nl of bellen met Inge Mennenga op 06-43 42 82 36.

NVVS vraagt regelmatig aandacht voor het betrekken van slechthorenden bij het onderwerp brandveiligheid. Lees hier onze eerdere berichten hierover. NVVS-leden kunnen hier een artikel uit HOREN over brandveiligheid en bandmelders voor slechthorenden lezen.

Publicatiedatum: 20 augustus 2014