Tinnitus door burn-out: persoonlijk verhaal

In Nederland hebben zo’n 1,5 miljoen mensen te maken met een vorm van tinnitus. Peter Krauweel, vrijwilliger van Stichting Hoormij is een van hen. De oorzaak bij hem? Een burn-out. Mijngezondheidsgids.nl plaatste onlangs een interview met zijn verhaal.

Peter (61) heeft al jaren 24 uur per dag te maken met een harde hoge pieptoon in zijn linkeroor. Hij heeft tinnitus. “Ik zat niet naast een speaker in de disco en stond ook niet achter een dreunende machine in een fabriek, maar werk en luister naar muziek in redelijke stilte. De herrie in mijn hoofd openbaarde zich gek genoeg toen ik in 2008 tot rust was gekomen na een burn-out. Die harde pieptoon ging echter niet meer weg.” Lees hier verder.

Op dezelfde site vind je ook het verhaal van Tim (25) die tinnitus opliep door te harde muziek op een festival.

Onderzoek tinnitus Rilana Cima

In de special Zintuigen op de site van Mijngezondheidsgids.nl zijn ook andere redactionele verhalen te vinden over tinnitus. Zo vertelt docente en psychologe dr. Rilana Cima over de misvattingen over oorsuizen en licht de cognitieve gedragstherapie die ze heeft ontwikkeld toe in het artikel: ‘Blootstelling als behandeling voor tinnitus’. Zij voert ook onderzoek uit onder mensen die korter dan een half jaar tinnitus hebben. Klik hier voor meer informatie.
Publicatiedatum: 27 april 2017