Teken ook de petitie 'Ik hoor je niet' over storend achtergrondgeluid op radio en tv

Samen met Stichting Hoormij zijn de regionale dagbladen van Holland Media Combinatie de petitie-actie ‘Ik hoor je niet!’ gestart. De petitie moet programmamakers op radio en televisie ervan doordringen dat gesproken woord voor veel mensen niet goed te beluisteren is door onnodig achtergrondgeluid.

Uit een lezersenquête van de ombudsredactie van de dagbladen en onderzoek door Stichting Hoormij komt naar voren dat het volgen van gesproken woord op radio en televisie voor veel mensen lastig of zelfs onmogelijk is door bijgeluiden die vaak voor de sfeer worden toegevoegd. Ook mensen die geen gehoorproblemen hebben, geven veelvuldig aan zich te storen aan onnodige en te harde achtergrondgeluiden en ook aan het verschil in geluidsniveau tussen programma’s en reclameblokken.

Rennie van Moolenbroek van Stichting Hoormij stelt dat programmamakers het probleem bagatelliseren, totdat ze er zelf of in familiekring zelf mee te maken krijgen. Rennie was te gast in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker! om de noodzaak van de petitie uit te leggen. Beluister hier het interview (Radio5, 24 februari). Zij werd ook geïnterviewd door Harm Edens bij BNR Mediazaken. Je hoort het hier (na 21.09 min.). Ze was ook te gast bij Aan Tafel! van RTV Utrecht, luister die uitzending hier

De petitie is duidelijk een schot in de roos; op woensdagochtend al zo'n 5000 keer getekend. Hij zal worden aangeboden aan vertegenwoordigers van publieke en commerciële omroepen.

De petitie staat online op www.petities24.com/ik_hoor_je_niet. Op de speciale website www.petitie-ikhoorjeniet.nl wordt alle nieuws over de actie verzameld en staan verwijzingen naar de petitie en Facebookpagina. Het is tevens mogelijk om een handtekeningenlijst te downloaden. De actie loopt tot eind maart.
Publicatiedatum: 22 februari 2016