Teken mee tegen te hoge btw

Samen met Patiëntenfederatie Nederland roept Stichting Hoormij iedereen op in actie te komen tegen de aangekondigde verhoging van het lage btw-tarief. Dat kan door mee te tekenen op de website www.geenbtwverhoging.nl.

Het lage btw-tarief geldt onder meer voor geneesmiddelen, voeding, en hulpmiddelen. Daar moet nu nog 6 procent belasting over worden betaald. Het nieuwe kabinet wil dat naar 9 procent brengen, een belastingverhoging van 50 procent. Ook hoortoestellen zouden hierdoor duurder worden.

Verkeerd signaal

Een verhoging van de btw is een verkeerd signaal. Het  betekent dat medicijnen, voeding en hulpmiddelen duurder worden. Geneesmiddelen gebruik je niet zomaar, net zomin als hulpmiddelen. Je hebt ook geen hoortoestel omdat je dat zo leuk vindt, maar omdat je dat nodig hebt. Wij vinden dat een slecht plan en steunen daarom de actie van GroenLinks, PvdA, SP en 50plus. Net als de ANBO, FNV en de beroepsorganisatie van kunstenaars.

Motie

De Tweede Kamer heeft donderdag gestemd over een motie van vrijwel de hele oppositie (minus de SGP) om de btw-verhoging uit het regeerakkoord te schrappen. Die motie heeft het niet gehaald. Fractievoorzitter Klaver van GroenLinks kondigde aan dat zij doorgaan met de actie op internet.

Publicatiedatum: 17 oktober 2017