Stilstaan bij vrouwen & tinnitus op Internationale Vrouwendag

Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Goed om eens stil te staan bij vrouwen en gehooraandoeningen. Wist je bijvoorbeeld dat vrouwen met chronische tinnitus (oorsuizen) hier meer last en stress van ervaren dan mannen met chronische tinnitus? Dit blijkt uit een onderzoek van het Tinnitus Center in Berlijn.

De vrouwen uit het onderzoek vinden het moeilijker om met de aandoening om te gaan en ervaren meer stress van de tinnitus dan de mannen, behalve in de groep patiënten jonger dan 45 jaar. De verschillen zijn klein, maar volgens de onderzoekers significant. Bij de vrouwen neemt de last die ze ervaren toe naar mate ze ouder worden, bij de mannen niet. Oudere vrouwen (>60 jaar) hebben met name last van slaapproblemen door de tinnitus en van lichamelijke klachten, meer dan de mannen in deze leeftijdsgroep.

Andere aanpak mannen en vrouwen
De onderzoekers denken dat de resultaten aangeven dat er voor mannen en vrouwen wellicht verschillende manieren moeten zijn om te helpen om te leren gaan met de tinnitus. Ook zou daarbij gelet moeten worden op de leeftijdscategorie. Voor vrouwen zou cognitieve gedragstherapie bijvoorbeeld goed kunnen helpen om de stress die ze van de tinnitus ervaren aan te pakken. Lichamelijke inspanning en ontspanningsoefeningen kunnen oudere vrouwen helpen bij de andere lichamelijke klachten en de slaapproblemen. Tot slot zou de aanpak bij jongere tinnitus-patiënten vooral gericht moeten zijn op stress management.
Lees hier meer over het onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23439056.

Onderzoek ook de oorzaak
Voor het zoeken naar manieren om de tinnituslast te verminderen, kan ook de oorzaak van de tinnitus belangrijk zijn. De Commissie Tinnitus en Hyperacusis van Stichting Hoormij ondervroeg in 2012 ruim 800 tinnitus-patiënten. Hieruit bleek dat in het algemeen bij meer mannen dan bij vrouwen onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak. Als er onderzoek wordt gedaan, wordt bij meer mannen dan vrouwen geen oorzaak van de tinnitus gevonden. Wordt de oorzaak bij mannen echter wel gevonden, dan is ‘lawaai’ de belangrijkste oorzaak. Bij vrouwen wordt vaker de combinatie met andere gehooraandoeningen aangehaald. Stichting Hoormij vindt dat er meer onderzoek moet komen naar de oorzaken van tinnitus. Dit onder andere om gerichtere behandelingen op te kunnen stellen. Lees hier het complete onderzoek van de Commissie. .
Publicatiedatum: 08 maart 2016