Stilstaan bij belang van stilte

In 2014 vindt de vierde editie van de Dag van de Stilte plaats. Wederom op de dag waarop de wintertijd start; zondag 26 oktober. We hebben hierdoor één uur 'extra', dat we kunnen gebruiken om bewust stil te staan bij het belang van stilte voor onze kwaliteit van leven.

In deze 'herriemaatschappij' is er vaak weinig ruimte voor stilte. Terwijl we dat soms zo nodig hebben, zeker wie overgevoelig is voor geluid. Voor mensen met hyperacusis zijn de vele omgevingsgeluiden (denk aan bladblazers, overvliegende vliegtuigen, muziek in winkels etc.) vaak 'een auditieve nachtmerrie'. Zij hebben dan ook behoefte om daar af en toe aan te ontsnappen, bijvoorbeeld door te wandelen in buitengebieden. Maar het is natuurlijk veel leuker om niet in je eentje te genieten van de stilte, maar samen met anderen.

Tijdens de Dag van de Stilte zijn het ook niet alleen mensen met hyperacusis die even bewust de stilte opzoeken, maar kan iedereen dat doen die er behoefte aan heeft. Er zijn diverse stilteactiviteiten georganiseerd door het hele land. Denk aan stiltewandelingen, meditatie, creatieve workshops rond het thema stilte of een lezing over de gezondheidseffecten van geluid en stilte. Zie www.dagvandestilte.nl voor een overzicht van de activiteiten.
Publicatiedatum: 17 oktober 2014