Stichting Hoormij/SH-Jong gastheer internationaal weekend voor slechthorende jongeren

Op uitnodiging van SH-Jong, onderdeel van Stichting Hoormij, kwam een twintigtal slechthorende jongeren (leden van de internationale organisatie voor slechthorende jongeren IFHOHYP) uit de hele wereld naar Amsterdam, voor een inspirerend en zeer gezellig weekend.

Stichting Hoormij/SH-Jong was met plezier de gastheer voor dit evenement. Voorzitter Stan van Kesteren: “In veel landen zijn er nog niet zulke goede faciliteiten en zoveel aandacht voor mogelijkheden voor slechthorende jongeren als in Nederland (denk bijvoorbeeld aan Grow2Work). Door het weekend in Amsterdam konden we laten zien hoe het er in Nederland aan toe gaat en zo elkaar inspireren. IFHOHYP wil dat slechthorende jongeren over de hele wereld kansen krijgen zoals wij die hebben, dat is iets wat wij toejuichen.”

Workshops en meer
Het weekend startte voor de IFHOHYP-leden op donderdagavond. Ze deden een heuse Holland Quiz, met spelleider Mikael de Vries. Daarbij kregen ze vragen als: hoeveel grachten heeft Amsterdam (165), wat is de Jiddische naam voor de hoofdstad (Mokum) en wie schilderde de Nachtwacht (Rembrandt van Rijn). Op vrijdag hielden de IFHOHYP-leden een strategiesessie, waarin ze bespraken op welk van hun doelen de focus gaat liggen. Op vrijdagavond sloten de leden van Stichting Hoormij/SH-Jong zich bij de internationale slechthorende jongeren aan. Ze deden een aantal spelletjes om elkaar te leren kennen, waarna een gezellige avond volgde.

Op zaterdag deden de leden van SH-Jong en IFHOHYP samen mee aan een Engelse workshop van Caroline van Dijk, oud-productiemanager bij NCRV en nu eigenaar van Direct Yourself (coaching en mediaproducties). Zij is zelf ook slechthorend. De workshop stond in het teken van de regie nemen over je eigen leven: stap uit die luie, comfortabele kinderstoel waar alles voor je geregeld wordt, en ga in de assertieve directors-stoel zitten en neem het heft in eigen handen. ’s Avonds stapte de hele groep op de boot voor een rondvaart door de grachten van Amsterdam en konden de deelnemers de lichtjes van het Amsterdam Light Festival aanschouwen.

Zondag was de AGM (ledenvergadering) van IFHOHYP. De leden van Stichting Hoormij/SH-Jong volgden hun eigen programma. Dat begon met een workshop van Vocal Center, zangcoaches van o.a. de Voice of Holland, waar ze leerden om twang in hun stem te gebruiken, een manier om je stem helderder te laten klinken. ’s Middags ging de SH-Jong leden de stad in voor spelletjes, die door de regen helaas een beetje in het water vielen. De introductie was gelukkig wel droog (wel zo handig voor de schrijftolken), in de Wintertuin van het Krasnapolsky Hotel bij de Dam. De medewerkers daar waren zo aardig om de leden van Stichting Hoormij/SH-Jong daar even te laten zitten. De deelnemers vermaakten zich daarna met fotospelletjes in de stad, waarbij ze onder andere een huwelijksaanzoek vanuit een prullenbak fotografeerden… Na een geslaagd weekend ging iedereen met een rugzakje vol mooie herinneringen weer naar huis!

Wil je ook eens mee doen met de activiteiten van Stichting Hoormij/SH-Jong? Klik hier. Check ook eens de website challengelife.nl voor inspiratie voor en door slechthorende jongeren.

Over IFHOHYP
De IFHOHYP (International Federation Hard Of Hearing Young People) behartigt de belangen van slechthorende jongeren over de hele wereld. Ze staan voor contacten tussen de onderlinge organisaties, verdedigen de belangen van slechthorende jongeren: communicatie toegankelijkheid, faciliteiten, etc. Stichting Hoormij/SH-Jong heeft een afgevaardigde in IFHOHYP en daarmee stemrecht in de organisatie. IFHOHYP heeft op diens beurt weer afgevaardigden en stemrecht in EFHOH, de Europese organisatie voor slechthorenden, en IFHOH, de internationale organisatie voor slechthorenden.

Publicatiedatum: 07 december 2015