Stichting Hoormij steunt petitie vuurwerkverbod

Oogarts Tjeerd de Faber ziet in de dagen rondom de jaarwisseling altijd veel vuurwerkslachtoffers met oogletsel voorbij komen. Reden voor hem om een petitie te starten voor een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten. Honderden oogartsen, plastisch chirurgen, kinderartsen en artsen van de Spoedeisende Hulp scharen zich achter de campagne. Zo ook Stichting Hoormij. Want vuurwerk bezorgt jaarlijks ook vele honderden mensen (blijvende) gehoorschade. Genezing van dit oorsuizen (tinnitus) of de vaak bijbehorende slechthorendheid is niet mogelijk, noodzaak om het te voorkomen is er daarom zeker!

Op www.vuurwerkmanifest.nl kunnen organisaties en particulieren hun steun betuigen. De petitie zal worden aangeboden aan de Tweede Kamer.

Vuurwerkverbod
In het programma WNL op Zondag zei minister Bussemaker van Cultuur gisteren nog dat ze een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten niet nodig vindt. “Je moet dit met elkaar bespreken en je moet niet van bovenaf zeggen: we doen het helemaal niet meer."
Het draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor zo’n vuurwerkverbod wordt echter wel steeds groter. Onderzoek in opdracht van het Vakblad Binnenlands Bestuur wijst uit dat momenteel 49 procent van de Nederlanders een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren ziet zitten. ls er door de gemeente een centrale vuurwerkshow georganiseerd wordt, is 54% voor een vuurwerkverbod. De steun voor vuurwerkvrije zones is 78 procent. Bekijk hier welke gemeenten dit jaar een vuurwerkvrije zone hebben.

Stichting Hoormij pleit al jaren voor een algeheel verbod op het afsteken van (knal)vuurwerk door particulieren. Zie ook deze uitzending van EditieNL. Vuurwerk bezorgt jaarlijks vele honderden mensen (blijvende) gehoorschade. Daarom vragen we tijdens de Week van het Oorsuizen (8-14 februari 2016) dan ook aandacht voor de verschillende oorzaken van oorsuizen (tinnitus), waaronder dus vuurwerk.
Lees nu alvast het verhaal van Teun, die al ruim tien jaar met een suis in zijn oor rondloopt na een potje carbidschieten met zijn vrienden op Oudjaarsdag.

Meldpunt vuurwerkoverlast
Sinds zaterdag is ook het meldpunt vuurwerkoverlast weer in de lucht. Inmiddels heeft het meldpunt al ruim 16.000 meldingen gekregen. ''Het lijkt erop alsof de overlast door vuurwerk groter is dan vorig jaar'', zei initiatiefnemer Arno Bonte tegen Nu.nl. De laatste dagen kwamen volgens hem al veel e-mails binnen over vernielingen door vuurwerk en nachtelijke vuurwerkbommen.
Bonte is ook voor een algemeen vuurwerkverbod en steunt het vuurwerkmanifest. ''Het recht op een veilige en overlastvrije jaarwisseling weegt voor mij zwaarder dan het recht om zelf te mogen knallen'', aldus Bonte, raadslid voor GroenLinks in Rotterdam. Met de meldingen wil zijn partij de omvang van het probleem in kaart brengen. Ze worden gebundeld in een rapport dat begin volgend jaar aan de Tweede Kamer en dertig burgemeesters wordt aangeboden.
Publicatiedatum: 21 december 2015