Stichting Hoormij in AVROTROS Radar over zorg om de hoorzorg

Tot nu toe kan iedereen nog binnen de verzekerde zorg een goed hoortoestel krijgen. Maar door de prijsdruk van verzekeraars aan de ene kant en de moordende concurrentie van audiciens aan de andere kant, maakt Stichting Hoormij zich ernstig zorgen over de toekomst van de hoorzorg. AVROTROS Radar besteedde hier op 5 december uitgebreid aandacht aan.

Bekijk hier het fragment.

Wij zien de eerste barsten ontstaan in de goede hoorzorg. De kwaliteit gaat naar beneden: er is minder keuzevrijheid en onder druk van verzekeraars wordt getornd aan het aantal uren dat een audicien kan besteden aan het afstellen van een hoortoestel. Ook de nazorg zal onder de prijsdruk lijden.

Bijbetalen? Alleen voor extra's!

Daarnaast zien wij dat waar verzekeraars de prijzen verlagen, de hoortoesteldragers steeds meer moeten bijbetalen. Dat is niet de bedoeling van verzekerde zorg. Hoortoesteldragers zouden alleen mogen bijbetalen voor iets dat extra is, maar niet voor een hoortoestel waarmee ze gewoon goed kunnen functioneren. Die moet (bij volwassenen voor 75%) vergoed worden uit de basisverzekering. Stichting Hoormij roept alle partijen op hun verantwoordelijkheid te nemen. Zie voor meer informatie ons uitgebreide persbericht.

Publicatiedatum: 05 december 2016