Staatssecretaris Van Rijn wil met muzieksector in gesprek over voorkomen gehoorschade

De aanpak van gehoorschade onder jongeren wordt opgenomen in het Nationaal Programma Preventie (NPP). Dat meldt de Volkskrant naar aanleiding van een debat hierover in de Tweede Kamer. Het NPP is een kabinetsplan dat de volksgezondheid 'duurzaam moet beschermen'. De Nationale Hoorstichting had gevraagd of gehoorschade in het NPP kon worden opgenomen na recente resultaten van online hoortesten op Oorcheck.nl.

Staatssecretaris Van Rijn (VWS) heeft dus aan de oproep van de Hoorstichting gehoor gegeven. Concrete maatregelen heeft hij volgens de Volkskrant echter nog niet voor ogen. Hij wil eerst samen met de Tweede Kamer en de muzieksector kijken naar de mogelijkheden. De muziekbranche staat daar niet echt om te springen, zo laat een reactie van Marjanne Manders, woordvoerster van concertorganisator Mojo, in het artikel zien. Zij vindt dat de concertbranche al genoeg voorzorgsmaatregelen treft.

Voelen
Manders' opmerking dat je livemuziek ook moet voelen en dat je een stukje beleving mist als het geluid te zacht staat, leverde veel verontwaardigde reacties op. In de 'brief van de dag' in de Volkskrant van maandag 3 juni vestigt Hans Brouwer bijvoorbeeld de aandacht op gehoorschade (oorsuizen) en wat dat allemaal met zich meebrengt. "Doofheid zie je niet aan de buitenkant van het oor en iemand die last heeft van oorsuizen gaat door het leven zonder dat buitenstaanders dat merken, laat staan daar medelijden mee hebben. De meeste mensen snappen dan ook niet hoe catastrofaal een gehoorprobleem kan zijn." Brouwer vindt zelfs dat de organisatoren van feesten, concerten en festivals die nonchalant omgaan met gehoorschade verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van 'gehoorhandicaps' bij hun publiek.

Norm
Er zijn al afspraken gemaakt met diverse organisaties in de muziekbranche om de muziek niet te hard te zetten, maar wettelijk ligt er niets vast. Agnes Wolbert (PvdA) pleitte onlangs in Metro voor een geluidsnorm voor muziek in uitgaansgelegenheden van 100 decibel. Ook de Hoorstichting is voor een wettelijke norm voor het aantal decibels in het uitgaansleven. Of dat ook tot de 'mogelijkheden' behoort die Van Rijn wil onderzoeken, is nog niet duidelijk. In België is er sinds 1 januari al wel een geluidsnorm ingesteld. Sinds januari is er wel een Europese volumebegrenzer ingesteld op (nieuw te produceren) muziekspelers (o.a. mp3-spelers).

Weten wat oorsuizen precies is en hoe het klinkt? Ga naar nvvs.nl/tinnitus en beluister ook eens de tinnitusgeluiden op onze cd.
Publicatiedatum: 05 juni 2013