SpraakSaam, van project naar Commissie van Stichting Hoormij

SpraakSaam is de organisatie van jongeren (12-30 jaar) met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). SpraakSaam heeft zich met ingang van 2016 aangesloten als Commissie van Stichting Hoormij.

TOS is onzichtbaar en nog behoorlijk onbekend. Dat maakt jongeren met TOS vaak onzeker en teruggetrokken. Toch hebben zij veel te vertellen. Als ze tenminste de kans krijgen. SpraakSaam geeft ze die kans. Jet Isarin, onderzoeker bij de Kentalis Academie, was in 2010 de motor achter het project SpraakSaam. Haar belangrijkste doel hierbij is geweest om meer aandacht voor TOS te krijgen: “Het is lastig TOS te hebben, maar het is nog lastiger dat niemand weet wat het is.” De jongeren die meededen aan het project merkten al snel hoe fijn het is om begrepen te worden door anderen die ook TOS hebben.

SpraakSaam vormt nu een Commissie binnen Stichting Hoormij en hoopt door deze krachtenbundeling meer aandacht en begrip voor TOS te krijgen. Lid worden van de organisatie blijft gewoon mogelijk (je hoeft dus niet lid te worden van één van de federatiepartners van Stichting Hoormij, maar gewoon van SpraakSaam zelf). De activiteiten van SpraakSaam zijn:

• Jaarlijks een landelijke bijeenkomst.
  • Regio-bijeenkomsten (4 regio’s met jaarlijks elk 3 zaterdagbijeenkomsten).
  • Jaarlijks zomerkamp (3-daags).
  • Voorlichting over TOS geven, onder andere op cluster 2-scholen.
  • Publiciteit geven over TOS via de website www.spraaksaam.com, Facebook en Twitter

De Commissie SpraakSaam is bereikbaar via info.spraaksaam@gmail.com.

Publicatiedatum: 18 januari 2016