Solosets voor slechthorende sporters Kwiek Groesbeek

De NVVS-afdeling Gelre zette zich de afgelopen jaren in voor de slechthorende leden van seniorensportvereniging Kwiek Groesbeek. Met behulp van sponsors zijn er onlangs solosets aangeschaft zodat de slechthorende sporters de docent goed kunnen verstaan. Pierre Demacker van de NVVS-afdeling Gelre gaf dinsdagochtend 28 mei op Radio Gelderland een toelichting.

Hij legde uit dat in veel sporthallen bij de bouw geen rekening is gehouden met communicatievoorzieningen voor slechthorenden, zoals ringleiding. Dat was ook in Groesbeek het geval. Een sporthal heeft meestal een slechte akoestiek . Dat maakt het voor slechthorende sporters ondanks hun hoortoestel vaak moeilijk om de instructies van een docent te volgen. Door solosets aan te schaffen, biedt Kwiek Groesbeek een oplossing daarvoor. Een soloset bestaat uit een zender (die de sportinstructeur kan dragen) en een ontvanger (die die in het hoortoestel van de sporter kan zitten of die de sporter met een halslus om de nek kan dragen). Het geluid wordt door middel van radiogolven doorgeven aan de ontvanger.

De NVVS-afdeling Gelre heeft bij de aanschaf geadviseerd en is blij dat slechthorende sporters zo welkom zijn bij de vereniging, zo vertelt Demacker in het radio-interview.

Lees hier meer.

Beluister hier het geluidsfragment van het interview op Radio Gelderland.
Publicatiedatum: 30 mei 2013