Slechthorendheid volop in de Europese schijnwerpers

Niet alleen was het in april ‘Hearing Awareness Week’ in het Europees Parlement, ook vond in Praag de jaarvergadering van de Europese Federatie voor Slechthorenden (EFHOH) plaats. De NVVS is vertegenwoordigd in de EFHOH en was erbij in Brussel en in Praag.

Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van EFHOH van 5 tot 7 april werd door de aanwezige organisaties ‘The 2013 Prague Declaration on A better quality of life for the hard of hearing people in Europe’ ondertekend. De essentie van deze verklaring is de verbetering van de positie van slechthorenden in Europa. De verklaring is mede ondertekend door Adam Kosa, lid van het Europese Parlement.  Rennie van Moolenbroek tekende namens de NVVS. Verder werd Marcel Bobeldijk (NVVS) herkozen tot voorzitter van de EFHOH.

Enkele dagen later vond in Brussel de Hearing Awareness Week in het Europees Parlement plaats, mede georganiseerd door de EFHOH. Er werden hoortesten gedaan, waar zo’n 225 parlementsleden en stafleden aan meededen. Van hen bleek 10% medisch gezien slechthorend. Samen met de diverse lezingen en presentaties zorgde dit voor de gewenste bewustwording onder de parlementsleden.

Publicatiedatum: 08 mei 2013