Slechthorende NVVS-vrijwilliger treedt toe tot Raad van Anders van Microsoft Nederland

Sinds deze week heeft Microsoft Nederland een speciale denktank over het in dienst nemen van (arbeids)gehandicapten; de ‘Raad van Anders’. Jacqueline Smeijsters-Maschino is slechthorend en heeft namens de NVVS zitting in deze raad. De deelnemers aan deze denktank gaan op een praktische manier kijken hoe het bedrijf toegankelijker wordt voor werknemers met een handicap.

Deze raad bestaat al enkele jaren en heeft steeds een ander thema dat gelinkt is aan Het Nieuwe Werken. De komende tijd gaat het om het thema 'Iedereen is er'. Ook de NVVS wil hier graag over meepraten en daarmee de belangen behartigen van mensen die vanwege hun slechthorendheid arbeidsgehandicapt zijn.

Quotum
De discussies binnen de denktank lopen vooruit op plannen van het kabinet om in 2015 een quotum in te stellen voor het in dienst nemen van (arbeids)gehandicapten. In 2021 moet in ieder bedrijf vijf procent van de werknemers een beperking hebben. Het plan doet de wenkbrauwen zowel in de politiek als het bedrijfsleven fronsen, zo laat EenVandaag zien.

Waardering
In de uitzending van EenVandaagvan dinsdag 5 maart komt de vraag aan de orde ‘hoe krijg je arbeidsgehandicapten aan het werk?’. Is een quotum de enige manier om arbeidsgehandicapten aan het werk te krijgen? Of is er gewoon iets mis met de manier waarop het bedrijfslevennaar mensen met een beperking kijkt? Jacqueline geeft daarin aan dat ze het prettig vindt dat de discussie over handicaps op de werkvloer eindelijk breed gevoerd wordt, al wil ze liever gewaardeerd worden om wat ze wel kan dan aangenomen worden om wat ze niet kan.

Bekijk hier de uitzending van EenVandaag:

sitestatPublicatiedatum: 07 maart 2013