Slechthorende leesfanaat Martijn (9) zit in de Senaat van de Nederlandse Kinderjury

Martijn is 9 jaar en is slechthorend geboren. Hij krijgt weleens mailtjes met tips voor leuke dingen. Op een dag kreeg hij een mailtje dat je je kon opgeven om in de Senaat van de Nederlandse Kinderjury te komen. Martijn: “Dat leek me erg leuk en een grote eer. Ik hou erg van lezen en hoe bijzonder is het als je samen met de andere Senaatsleden mag beslissen welk boek de Pluim van de Senaat verdient.” Dit is de enige prijs in Nederland die helemaal door kinderen wordt bepaald. Alle kinderen tussen 6-12 jaar kunnen stemmen op hun leukste boek uit 2015 via www.kinderjury.nl. Martijn heeft het inschrijfformulier met onder andere zijn motivatie ingevuld en opgestuurd. En... hij is uitgekozen!

“Dat is voor ons extra bijzonder”, vertellen Martijns ouders. “In zijn jonge leven kregen wij als ouders te horen dat het voor hem lastig zou zijn om te leren lezen. Het is lastiger voor doven en slechthorende kinderen, soms zie je dat kinderen meer moeite met taal blijven houden. Martijn vond boeken al heel snel leuk. Hij keek, leerde woordjes en zocht al snel zijn eigen boeken uit. Hij zat op een peutergroep voor Doven en Slechthorende kinderen van Auris en leerde hier veel. Hij had er ook veel plezier. Door logopedie leerde hij goed praten. Toen hij bijna 4 was, kwam voor ons het moment te kiezen voor speciaal onderwijs of regulier. Gelukkig kregen we hierbij hulp en kwamen we erop uit dat hij op regulier onderwijs het meest op zijn plek zijn. Op school zijn ze vrij snel gestart met het ondersteunen van gebaren en vooral bij letters, zo was het voor Martijn makkelijker om de verschillen te zien die hij soms niet hoorde. Hij keek veel in boeken en in eind groep 2 begon hij woordjes te lezen. In groep 3 leerde hij echt lezen en vanaf de kerstvakantie kwam hij op stoom. Hij ging regelmatig naar de bieb en las veel. Het werd al snel duidelijk dat het lezen prima ging en nog belangrijker, hij deed en doet het met veel plezier.”

Geheime missie
Onlangs kwam de kinderboekenschrijver Jozua Douglas in de klas, toevallig op dit moment één van de favorieten van Martijn. Hij dacht dat de juf dit had geregeld. Al snel vertelde Jozua dat hij met een geheime missie was gekomen, namelijk het installeren van het Senaatslid van de Nederlandse Kinderjury van de provincie Utrecht! Martijn was erg verrast, blij en trots. Hij was gekozen voor de Senaat! Het was een erg leuk moment voor de hele klas met taart, pers en een erg leuke presentatie van Jozua over zijn boeken en hoe hij schrijft.

Als taken heeft elk Senaatslid op zijn eigen manier zorgen dat er zoveel mogelijk kinderen gaan stemmen uit hun provincie op hun leukste boek. Zo heeft Martijn een eigen poster gemaakt en op veel plekken opgehangen. Hij doet dit allemaal zelf. Ook heeft hij een radio-interview gegeven waarin hij ook twee stukjes heeft voorgelezen. Natuurlijk vond hij het live interview van tevoren spannend, toen hij eenmaal begon was dit weg. Hij vindt voorlezen leuk, heeft ook mee gedaan met de voorleeswedstrijd in de klas en was 2e geworden met één punt verschil. Tot 20 april kunnen alle kinderen stemmen op hun favoriete boek uit 2015. Daarna wordt gekeken welke vijf boeken de meeste stemmen hebben voor de leeftijd 6-9 en 10-12 jaar. Alle Senaatsleden moeten de vijf boeken lezen en beoordelen in hun leeftijdscategorie. In een geheimenvergadering bepalen ze dan samen, welk boek de Pluim van de Senaat verdiend. Op 12 juni is de Kinderboekenparade en hier zal Martijn met de andere Senaatsleden de prijzen uitreiken.

Slechthorend zijn
Martijn houdt van veel verschillende boeken: informatie, geschiedenis, verhalen boeken en ook Donald Duckjes leest hij veel. Vooral boeken die grappig en spannend zijn vindt hij leuk zoals De Gruwelijke Generaal van Jozua Douglas of Hotel Tussentijd van Lisa Boersen. Martijn: “Lezen is gewoon leuk. Voor iedereen is er wel een boek te vinden die hij leuk vindt. Wat moet je zonder lezen?”

Hij heeft de kennismaking met de andere Senaatsleden al gehad, hierbij hebben ze ook een workshop en andere gemeenschappelijke dingen gedaan. Hij had een goede plek uitgezocht vooraan en had zijn solo apparatuur mee. De mensen die de groep toespraken vonden het geen enkel probleem om deze om te doen, net als Jozua toen hij voor zijn klas stond. In de klas is het voor iedereen gewoon dat Martijn de solo gebruikt, niet alleen de juf gebruikt hem, ook de kinderen bij presentaties of samenwerkingsmomenten. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk om slechthorend te zijn. Soms is het vermoeiend in de klas, vooral als de kinderen veel lawaai maken. Martijn heeft in de klas uitgebreid verteld over zijn slechthorendheid. Sindsdien weten de kinderen beter wat voor hem prettig is en wat niet. Als het hem weleens te veel wordt, denkt de school goed mee. Zo is het verkleedfeest vaak heftig voor Martijn met veel lawaai en drukte. Hij kan dan even in een rustige ruimte zitten om even bij te komen en een boekje te lezen.

De Kinderboekenparade is op 12 juni, Martijn kijkt er al naar uit. Er zijn dan leuke dingen te doen, er zijn verschillende kinderboekenschrijvers en natuurlijk worden de Pluimen van de Nederlandse Kinderjury uitgereikt door hem en de andere Senaatsleden. Hij ziet er ook wel wat tegenop, het zal er waarschijnlijk druk zijn en eerder weg gaan kan natuurlijk niet. Hij heeft dit aangegeven bij de organisatie en ze zorgen dat als hij dat nodig heeft, hij op een rustig plekje even bij kan komen.

Hoe het voor Martijn is om slechthorend te zijn? “Het voelt voor mij normaal. Wat ik wel vervelend vind, is dat niet iedereen begrijpt hoe het is om slechthorend te zijn. Sommigen verwachten dat ik alles versta. Ik moet er moeite voor doen om anderen te begrijpen. Als iemand praat ben ik altijd bezig: Wat hoor ik? Wat lijkt daar op en wat zal iemand zeggen? Soms maak ik er iets anders van dat iemand zegt. Dan schaam ik me wel een beetje. Ik vind het steeds makkelijker om te zeggen als ik iets niet versta en gebruik gemakkelijker hulpmiddelen. Het zou fijn zijn als mensen meer zouden begrijpen hoe het is om slechthorend te zijn en er meer rekening mee zouden houden. Het fijne van lezen is, dat ik zie wat er staat. Ik kan me afsluiten voor alles om me heen. Ik kan er uren mee doorgaan en het maakt daarbij helemaal niet uit of je wel of niet goed horend bent.”

Stemmen op de boeken kan nog tot 20 april. Daarna kiezen Martijn en de andere Senaatsleden de winnaars. Helpen jullie Martijn mee zodat er zoveel mogelijk kinderen gaan stemmen? Check www.kinderjury.nl. Hier kun je ook de boeken vinden waarop je kunt stemmen, informatie over de Senaatsleden en nieuwtjes.

(Foto: Chantal Rison Fotografie)

Publicatiedatum: 04 april 2016