Signaal: problemen AnnieS zijn zeer zorgwekkend en vragen om structurele oplossing

Het teksttelefonie-systeem van AnnieS is getroffen door problemen. Hierdoor is het voor slechthorende en dove mensen met een AnnieS-abonnement niet meer mogelijk om via mobiel en internet te tekstbellen. Omdat ook 112 niet meer bereikbaar is via het mobiele teksttelefonie-systeem, kunnen er (letterlijk) levensgevaarlijke situaties ontstaan. De gezamenlijke organisaties van slechthorenden en doven, verenigd in Signaal, maken zich ernstig zorgen. De overheid moet snel een structurele oplossing (‘Total Conversation’) invoeren en ondertussen goede noodmaatregelen treffen.

Op haar website geeft AnnieS aan momenteel niet de financiële middelen te hebben om de problemen op te lossen. Nu AnnieS dreigt om te vallen, is een grote groep slechthorenden en doven in grote problemen gekomen. Pijnlijk duidelijk wordt dat de situatie met betrekking tot gelijke toegankelijkheid van telecomdiensten voor iedereen in Nederland nog lang niet is bereikt: ernstig slechthorenden en doven vallen nu buiten de boot. Zij kunnen elkaar niet bereiken. En nog erger: zij kunnen 112 niet bereiken. In het verleden heeft dit tot gevaarlijke situaties geleid. Laten we hopen dat dit nu niet gebeurd.

Oplossing
Signaal is met de overheid in gesprek om tot een structurele oplossing te komen voor het probleem. Hét middel hiervoor is zeer recentelijk gewijzigde Telecomwetgeving: deze geeft de overheid nu de mogelijkheid om in te grijpen wanneer de telecommarkt onvoldoende mogelijkheden creëert voor alle burgers om gelijkwaardige toegang tot telefonie te hebben. Wij roepen op tot de invoer van Total Conversation: telefonie via spraak, tekst èn beeld.

Wij begrijpen dat de invoer van zo’n nieuw systeem niet binnen één dag tot stand kan komen, ook al staan inmiddels alle seinen op groen. Daarom dringen wij aan op een overbruggingsmaatregel: een (nood)oplossing die wel binnen één dag gerealiseerd kan worden, opdat onze doelgroep weer toegang heeft tot telefonie.

Daarnaast vragen wij AnnieS haar abonnees snel te informeren over de stand van zaken nu en in de nabije toekomst. Onze belangenorganisaties krijgen veel vragen van getroffen abonnees. Wat kunnen zij nog van AnnieS verwachten?

Kijk voor de laatste ontwikkelingen over deze situatie op de website van AnnieS en de website van Signaal.

Publicatiedatum: 14 mei 2012