SH-Jong event: Wie is de Mol? mét slechthorenden

Dit weekend speurden vijftien slechthorende jongeren door de binnenstad van Utrecht. Ze hebben een missie: zoveel mogelijk geld scoren voor de pot en uitvinden wie 'de mol' is. Een uitdaging waar alle zintuigen op scherp staan. Dat laatste wordt lastig, want alle jongeren zijn slechthorend. ‘Nou en?'’, roepen ze uitbundig. Het AD plaatste een artikel over dit Special Youth Event van SH-Jong.

'Slechthorend, nou en?' is het motto van SH-Jong, de organisatie voor slechthorende jongeren tussen 12 en 30 jaar. Voorzitter Stan van Kesteren legt uit in het AD: “Een op de duizend mensen in Nederland wordt doof of slechthorend geboren. Er zijn meer dan 7.000 slechthorende jongeren in Nederland'', zegt voorzitter Stan van Kersten (27). ,,Vaak zijn deze jongens en meiden het enige slechthorende kind in hun klas. Dan kan het lastig zijn om aansluiting te vinden. Op een ontmoetingsdag als deze komen ze in contact met leeftijdgenoten die hen begrijpen.''

Gebaren- en schrijftolk

Bij deze versie van Wie Is de Mol? komt heel wat kijken. Er zijn twee tolken om de communicatie vlot te laten verlopen. Sommige jongeren zijn licht slechthorend en anderen horen bijna niks. Dankzij ondersteunende gebaren kunnen ze elkaar verstaan. Voor wie niet bekend is met ondersteunende gebaren, is er een schrijftolk aanwezig.

Publicatiedatum: 16 april 2018