Schrijftolk kan sociaal isolement ouderen in zorginstelling opheffen

In de afgelopen maanden maakten bewoners van zorgorganisatie Het Spectrum in Dordrecht tijdens groepsactiviteiten kennis met het fenomeen schrijftolken. Uit de proef blijkt dat slechthorende bewoners actiever deelnemen aan activiteiten en dus veel baat hebben bij de aanwezigheid van een schrijftolk.

Het Spectrum is erg enthousiast over dit resultaat en wil nu verder onderzoeken hoe de inzet van schrijftolken navolging kan krijgen bij zowel groepsactiviteiten als bij individuele gesprekken met bewoners.

Sociaal isolement opheffen
Het inzetten van een schrijftolk bij activiteiten in de ouderenzorg helpt bewoners met een gehoorbeperking om gesprekken beter te volgen. Bijvoorbeeld bij activiteiten zoals een geheugenclub, dia-ochtend, optreden of quizmiddag doen enkele, anders zo stille en rustige, bewoners opeens opvallend actief mee dankzij de ‘live’-ondertiteling van een schrijftolk. Een schrijftolk kan er dus aan bijdragen om bewoners uit een sociaal isolement te halen.

Nieuwe bewoners
Behalve voor de huidige bewoners wil Het Spectrum ook onderzoeken hoe ze nieuwe bewoners met een gehoorbeperking al in een vroeg stadium attent kan maken op de mogelijkheden van een schrijftolk.

Deelnemende organisaties
In de maanden maart tot en met juni brachten NVVS, Stichting Tolknet, Stichting Plotsdoven en NSV een bezoek aan diverse locaties van zorgorganisatie Het Spectrum: Zorgcentrum Thureborgh, zorgcentrum Vreedonk en verpleeghuis De Sterrenlanden. Tijdens verschillende groepsactiviteiten konden bewoners kennismaken met een schrijftolk. Met deze pilot wilden de verschillende locaties bewoners laten ervaren dat u ook actief kunt deelnemen aan activiteiten als u minder hoort!

Lees ook: 'Schrijftolkproeverij' wijst bewoners van zorginstellingen op deze tolkmogelijkheid
Publicatiedatum: 02 september 2013