Ruis als 'hulpmiddel' bij tinnitus en/of hyperacusis

De tinnitus kan verlicht worden door het geluid te maskeren. Diverse hulpmiddelen tegen tinnitus zijn gebaseerd op de gedachte dat wie het tinnitusgeluid maskeert met tegengeluid, de aandacht van de tinnitustoon afleidt. Dan wordt de tinnitustoon minder ‘hoorbaar’. Dit tegengeluid kan worden geboden in de vorm van ‘ruis’. Ook mensen met hyperacusis kunnen baat hebben bij luisteren naar 'ruis'. De NVVS heeft daarom een speciale pagina gemaakt met informatie over ruis.

Sommige hoortoestellen bevatten een ruisgenerator en er zijn ook losse ruisgeneratoren verkrijgbaar. Tegenwoordig zijn er ook veel geluidsfragmenten beschikbaar die u kunt luisteren, bijvoorbeeld via apps voor smartphones. Mensen met tinnitus kunnen naar deze geluiden luisteren om te ontspannen en/of de aandacht van de tinnitustoon af te leiden. Mensen met hyperacusis kunnen door het luisteren naar de geluiden proberen te wennen en de tolerantie die zij hebben ten opzichte van geluid geleidelijk op te voeren. NVVS heeft enkele voorbeelden van verschillende soorten ruis op de website geplaatst. Zie nvvs.nl/ruis voor deze fragmenten en meer informatie.

Apps
Het gebruik van geluidsgeneratoren kan het best onder begeleiding van een audioloog (in verband met de afstelling) gebeuren, mede omdat het bijvoorbeeld de hyperacusis ook kan verergeren. Met geluidsfragmenten via apps en dergelijke kunt u wel zelf aan de slag. De NVVS-Commissie Tinnitus en Hyperacusis selecteerde enkele apps voor u om te helpen ontspannen bij tinnitus. Daarnaast selecteerde de Nationale Hoorstichting enkele apps die u kunt gebruiken als decibelmeter; zo kunt u het geluidsniveau op diverse locaties meten en zo mogelijk gehoorschade voorkomen.

Lees hier het artikel uit HOREN Magazine over apps (alleen voor NVVS-leden). Nog geen lid? Klik hier.
Publicatiedatum: 20 augustus 2013