RTL maakt eerste stap in ondertitelen van meer eigen programma's

Vanaf 1 maart  wordt het RTL Nieuws ondertiteld, en vanaf volgende week ook enkele dramaseries. Dit meldt RTL vandaag in een persbericht. Daarmee komt RTL de belofte van begin dit jaar na om snel te starten met ondertiteling. SOAP! is tevreden met deze mooie start en kijkt uit naar de plannen van RTL voor 2014 om 50% van alle Nederlandstalige programma's te ondertitelen.

De nieuwsbulletins van 18.00 uur, 19.30 uur, het late nieuws en RTL Weer worden vanaf vrijdag 1 maart live ondertiteld voor slechthorenden en doven. RTL is hiervoor een samenwerking aangegaan met P2P Ondertiteling. Het bedrijf was vorig jaar betrokken bij de ondertiteling van het verkiezingsdebat in Carré en is vanaf nu verantwoordelijk voor de ondertiteling van de genoemde nieuwsbulletins. In het entertainment segment ondertitelde RTL reeds de dagelijkse soap 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. Daar wordt nu een aantal titels aan toegevoegd:

•         De dramaserie 'Moordvrouw', vanaf 8 maart aanstaande bij RTL 4
•         De nieuwe comedy 'Aaf', vanaf 16 maart aanstaande bij RTL 4
•         De nieuwe soap 'Malaika', vanaf 25 maart aanstaande bij RTL 5

Erland Galjaard, programma directeur RTL Nederland, licht toe: "Het Carré-debat vorig jaar heeft ons doen beseffen dat we onze slechthorende en dove kijkers meer tegemoet moeten komen. Ik ben blij dat we dat moment nu kunnen aankondigen. We denken met deze selectie, een mix van informatie en entertainment, een stap in de goede richting te maken. Later dit jaar en in 2014 volgen meer van onze programma's."

De ondertiteling van de entertainment programma's wordt verzorgd door Ericsson Translation Services. Op 23 februari jl. werd de onemanshow van Najib Amhali bij RTL 4 ook ondertiteld, mede op verzoek van de cabaretier zelf. 'Cabaret voor Beginners' van Brigitte Kaandorp, te zien bij RTL 4 op 2 maart aanstaande, is ook te volgen voor slechthorenden en doven.

In SOAP! werken alle landelijke belangenorganisaties van doven en slechthorenden samen, waaronder de NVVS.

Publicatiedatum: 28 februari 2013