Profielwerkstuk gehoorschade zorgt voor bewustwording

Maar liefst een 9,8 kreeg VWO-scholiere Jamey Blaauboer voor haar profielwerkstuk over gehoorbeschadiging bij jongeren door blootstelling aan te luide muziek. Jamey heeft zelf last van verminderd gehoor en was daarom geïnteresseerd in het onderwerp. Ze wil met haar profielwerkstuk jongeren bewust maken van de risico’s op gehoorschade.

Na een uitgebreide uiteenzetting over de werking van het oor en over gehoorverlies en gehoorschade, neemt ze in haar werkstuk het gehoor en het gedrag (blootstelling aan luide muziek bij uitgaan en via iPods etc.) van haar medeleerlingen onder de loep. Leerlingen uit de stamklassen van 5 havo en 5 vwo op het Bertrand Russel College in Krommenie kregen een vragenlijst voorgeschoteld en een deel van die leerlingen deed een hoortest (uitgevoerd door een audioloog). Van hen bleken er 6 een zogenoemde ‘discodip’ te hebben (gehoorverlies bij geluid tussen 4000 en 6000 Hz).

Uitgaan
Jamey voerde daarnaast ook nog geluidsmetingen uit in uitgaansgelegenheden die haar medeleerlingen bezoeken. Daaruit bleek dat bij een aantal het geluidsniveau dusdanig hoog is dat er risico is op gehoorschade. Ook waren er weinig tot geen beschermende maatregelen (geluidsbegrenzer, oordoppen) aanwezig.

Een zeer uitgebreid onderzoek dat bijdraagt aan de bewustwording. Een dikverdiende 9,8 dus! Klik hier om het te lezen.

Meer informatie over gehoorschade en hoe dat te voorkomen is te vinden op nvvs.nl/gehoorschade en op oorcheck.nl van de Nationale Hoorstichting.

Publicatiedatum: 27 maart 2014