Prikkelarme Cultuuragenda: Bekijk het aanbod voor 2024

Als je snel overprikkeld bent door bijvoorbeeld hyperacusis, duizeligheid en evenwichtsproblemen  of niet-aangeboren hersenletsel dan kan een museumbezoek snel teveel zijn. Stichting Onbeperkt Genieten staat voor een inclusieve cultuursector, specifiek voor mensen met onzichtbare beperkingen en een lage tolerantie voor prikkels. De stichting zet zich in voor meer toegankelijkheid en een prikkelarm aanbod bij culturele instellingen. Op de prikkelarme cultuuragenda vind je alles bij elkaar.

Cultuur verbindt en vergroot veerkracht, welzijn en zingeving. Maar hoe toegankelijk en inclusief is de Nederlandse cultuursector? Onzichtbare drempels zorgen ervoor dat een grote groep cultuurbezoekers met een lage tolerantie voor prikkels een bezoek aan het theater, musea of een concert uit de weg gaan. Deze onbewuste uitsluiting mag niet de reden zijn dat zij beperkt worden in culturele ervaringen.

Prikkelarm cultuuraanbod op de agenda

Bij een prikkelarm cultuurbezoek worden zintuiglijke prikkels verminderd voor een nieuwe kijk op cultuurbeleving. De Stichting Onbeperkt Genieten ondersteunt met advies, trainingen, coaching & begeleiding. Van hulp bij het (financieel) plan tot de implementatie op locatie. Ze laten culturele instellingen, programmeurs, theatermakers, muzikanten, sociale organisaties én bezoekers de noodzaak inzien van prikkelarm cultuuraanbod, zodat we samen een blijvende verandering kunnen teweegbrengen. Want, zij hebben hun sporen verdiend en hebben een bewezen track record van geslaagde initiatieven.

Inmiddels heeft Onbeperkt Genieten veel culturele organisaties bereikt en geadviseerd. Een onverwacht mooie uitkomst is de ontwikkeling van De Prikkelarme Cultuuragenda. Eén plek waar al het prikkelarme cultuuraanbod te vinden is, mét beoordeling door ervaringsdeskundige vrijwilligers.

Mis niks!

De laatste tips en adviezen voor de organisatie van prikkelarm cultuuraanbod direct in je mailbox. Of blijf op de hoogte van alle prikkelarme culturele activiteiten. Kijk op de website van Onbeperkt Genieten, scroll naar beneden tot links onderin en meld je aan.

Bron: Onbeperkt Genieten

Lees ook: