Praktische gids voor jongeren met taalontwikkelingsstoornis wint Gehandicaptenzorgprijs 2014

Het boek ‘Spraaktaal’ van Koninklijke Kentalis is de winnaar van de Gehandicaptenzorgprijs 2014 van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). Dit boek, ontwikkeld door onderzoeker Jet Isarin, geeft uitleg over het wat, hoe en waarom van taalontwikkelingsstoornissen (TOS). En dat is belangrijk, want er is nog veel onbegrip en onbekendheid over deze onzichtbare handicap, die soms met gehoorproblemen te maken kan hebben. NVVS en federatiepartner FOSS, die zich onder andere inzet voor jongeren met een TOS, zijn dan ook blij met deze prijs voor Spraaktaal.

Voor en door jongeren met een TOS
De jury roemde de co-creatie bij het maken van deze praktische gids voor jongeren met een taalontwikkelingsstoornis. Het samen opzetten van het boek, en ook het participerend onderzoek dat er aan vooraf ging, geven “het boek een uniek karakter, omdat het kennis over de doelgroep combineert met de dagelijkse ervaringen van jongeren met een TOS. Het is enthousiast door jongeren ontvangen én door het onderwijs. Jongeren met TOS hebben veel te vertellen, zo blijkt.”

Meer bekendheid
“Toen we begonnen met dit project was een taalstoornis een onzichtbare handicap. Nu niet meer. De jongeren van de inmiddels opgerichte groep Spraaksaam staan op symposia, spreken op congressen, staan in de krant…”, vertelt Jet Isarin trots. Ze gaat de prijs gebruiken voor een boek voor jonge kinderen met een TOS. “Want empowerment kan niet vroeg genoeg beginnen.”

Met de Gehandicaptenzorgprijs wil de VGN kennisontwikkeling, kennisverspreiding en verdere professionalisering van de medewerkers  in de gehandicaptenzorg stimuleren. De prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt voor de beste onderzoekspublicatie en het beste praktijkproduct die zijn samengesteld door medewerkers van VGN-leden.

Publicatiedatum: 27 november 2014