Petitie tegen consumentenvuurwerk

Elk jaar weer zorgt het afsteken van vuurwerk voor het nodige letsel. Knalvuurwerk kan ernstige hoorschade veroorzaken, zoals blijvende slechthorendheid en/of tinnitus (oorsuizen). Voor mensen met hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid) is de periode rond oud en nieuw een ware nachtmerrie. Daarom steunt Stichting Hoormij het initiatief van vuurwerkmanifest.nl voor een petitie tegen consumentenvuurwerk.

Vuurwerkmanifest.nl ziet dit verbod als enige mogelijkheid om weer op een letselvrije wijze Oud & Nieuw te vieren. “Wij zijn ervan overtuigd dat alleen een verbod op consumentenvuurwerk ervoor kan zorgen dat er steeds minder letsels door vuurwerk  worden veroorzaakt. Het in stand houden van de huidige wijze van de viering van Oud en Nieuw staat niet in verhouding tot de letsels, de schade, de veiligheidsproblemen en de maatschappelijke overlast die vuurwerk tot gevolg heeft. Wij zijn van mening dat vuurwerk alleen in handen van professionals mag komen."

Wel professionele vuurwerkshows

"Met grote professionele vuurwerkshows kan iedereen genieten van het kijken naar vuurwerk, maar wél op een veilige manier. Gezien de vele letsels door vuurwerk en de invloed daarvan op de verdere levens van de getroffenen en de maatschappelijke gevolgen, spreken wij ons dan ook uit voor een verbod op vuurwerk afgestoken door consumenten.”

Klik hier om de petitie te ondertekenen.

Publicatiedatum: 17 december 2016