Patiëntenfederatie start campagne ZorgkaartNederland

De patiëntenfederatie NPCF, waar ook Stichting Hoormij bij is aangesloten, begint een grote landelijke campagne om nog meer ervaringen voor ZorgkaartNederland binnen te halen. Dat gebeurt onder meer met spotjes op de radio.

Op dit moment kijken maandelijks ruim een miljoen mensen op Zorgkaart, op zoek naar wat anderen vinden van hun dokter of zorgverlener. Die 'anderen' hebben tot nu toe ruim 320.000 keer een zorgverlener besproken op de site. “Mooie cijfers, maar we willen meer”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Je ziet dat ZorgkaartNederland niet meer weg is te denken uit het Nederlandse bestel. En het zijn niet alleen patiënten die de website gebruiken. Ook de Inspectie van de gezondheidszorg kijkt naar de ervaringen op ZorgkaartNederland. Ze gebruikt die ervaringen als een signaal. Wie veel onvoldoendes haalt, kan extra aandacht verwachten.”

Dianda Veldman benadrukt dat het merendeel van de ervaringen overigens positief is. “Je ziet dat patiënten in het algemeen heel erg zijn te spreken over hun zorgverleners. Maar ze zijn terecht ook kritisch. Wast de dokter zijn handen? Hoe staat het met de hygiëne? Ik ben blij dat mensen dat soort ervaringen geeft op ZorgkaartNederland. Daar kunnen andere patiënten dan weer hun voordeel mee doen. Zo maken we samen de zorg beter.”
Stichting Hoormij verwijst voor het doorgeven van ervaringen over hoortoestellen, audiologische centra en audiciens graag naar Hoorwijzer.nl. Hier worden ervaringen over deze specifieke onderwerpen verzameld volgens de wetenschappelijke CQI-methode. Voor ervaringen met andere zorgverleners kunt u terecht op ZorgkaartNederland.

Publicatiedatum: 09 juni 2016