Ouderen mogelijk minder extravert vanwege gehoorverlies

Naarmate mensen ouder worden, worden ze vaak minder extravert. Gehoorverlies kan daar een oorzaak van zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Göteburg (Zweden) waar Gezondheidsnet.nl over bericht.

De Zweedse onderzoekers volgden ruim zes jaar lang 400 mensen van 80 tot 98 jaar. Elke twee jaar werd hun fysieke en mentale gezondheid en hun persoonlijkheid getest. Zo werd er gekeken hoe emotioneel stabiel, sociaal en extravert ze waren.
Het viel de onderzoekers op dat ze geen verband konden vinden tussen veranderingen in de persoonlijkheid van de deelnemers en fysieke en cognitieve achteruitgang of leeftijdsgerelateerde problemen bij het vinden van sociale activiteiten. De enige factor die ze in verband konden brengen met verminderde extraversie was gehoorverlies.

Minder sociale interactie
“Verrassend genoeg vonden we niet dat het achteruitgaan van de gezondheid mensen minder sociaal maakt. Maar gehoorverlies heeft een directe invloed op de kwaliteit van sociale situaties. Als de kwaliteit van sociale interactie minder wordt, heeft dat uiteindelijk effect op of en hoe we ons tot anderen verhouden”, zegt Anne Ingeborg Berg.

De resultaten van het onderzoek verschenen in het Journal of Personality.

Denkt u dat iemand in uw omgeving last heeft van verminderd gehoor? Of uzelf? Meten = weten. Lees hier meer. Hoorhulpmiddelen en lotgenotencontact kunnen helpen om sociaal isolement te voorkomen en om te gaan met de gevolgen van slechthorendheid.

Publicatiedatum: 09 april 2014