“Otosclerose klinkt alsof alleen oudere mensen het krijgen. Niet dus.”

Een hoortest die in het ziekenhuis werd afgenomen, liet er geen twijfel over bestaan. Hanneke Bulten (33) was hard op weg doof te worden aan haar linkeroor. “Een CT-scan bevestigde het vermoeden van de kno-arts. Otosclerose. Iets dat klinkt alsof alleen oudere mensen het kunnen krijgen. Niet dus, er blijkt zelfs een piek te zijn bij vrouwen van rond de 35 jaar. Zo’n 66% van de otosclerose-patiënten is vrouw.”

Waar het op neer komt, is dat je langzaam maar zeker minder gaat horen. Dat kan aan één oor, maar de kans is aanwezig dat het ook het andere oor aantast. Er wordt meer bot aangemaakt dan normaal en daardoor wordt de stijgbeugel, één van de gehoorbeentjes, aangetast. Normaalgesproken trilt en beweegt die. Nu niet meer. Met als gevolg: geleidingsgehoorverlies. Daar is sprake van als hamer, aambeeld of stijgbeugel niet meer beweeglijk is. Overigens is er ook een andere, vergevorderde vorm van otosclerose: aan het slakkenhuis. Een cochleair implantaat kan dan helpen.

Na tweeënhalf jaar hoortoesteldrager geweest te zijn, hakte Hanneke de knoop door. In juli 2013 werd haar verkalkte stijgbeugel vervangen door een prothese. “De dag waarop ik terugging voor controle, gaat bij mij de boeken in als de dag dat ik weer kon horen”, vertelt ze. Hanneke hoort bij de 95% van de patiënten waarbij otosclerose succesvol wordt weggeopereerd. Voor HOREN magazine doet ze verslag van een rumoerige periode in haar leven.

Lees hier het complete artikel (alleen voor NVVS-leden, nog geen lid? Klik hier).

Publicatiedatum: 24 oktober 2013