Opnieuw misverstanden over nieuwe regeling hoortoestellen

Zorgverzekeraar DSW treedt in het nieuws met de aankondiging dat zij haar basispremie in 2013 niet zal verhogen. Dat kan onder andere omdat een aantal zaken uit het basispakket gaan. Via publicaties hierover wordt opnieuw een misverstand over de nieuwe vergoedingen voor hoortoestellen de wereld in geholpen: de Volkskrant beweert nu dat ook hoortoestellen uit het basispakket gaan.

Dat is niet het geval. In het voorjaar hebben de ‘Kunduz-partijen’ besloten om hoortoestellen in het basispakket te houden. Dat besluit kwam mede tot stand na een lobby van de NVVS: aanvankelijk stonden hoorhulpmiddelen op de rol om uit de basisvergoeding geschrapt te worden. De protesten van de NVVS brachten de politici gelukkig tot een beter inzicht: de hoortoestellen blijven in het basispakket.
Niet alles blijft bij het oude: in 2013 komt er een vergoeding vanuit de basisverzekering van 75% (in plaats van een standaard bedrag) en een eigen bijdrage van 25%. De invoering van functiegerichte verstrekking moet meer garanties geven voor kwaliteit van hoorzorg.

De Volkskrant baseerde zich op informatie van Independer. Die heeft inmiddels de informatie op haar site aangepast.

Klik hier om op onze website te lezen hoe het echt zit, met de hoortoestelvergoeding in 2013.

Publicatiedatum: 26 september 2012