Oordoppentest en meer over oorvriendelijke jaarwisseling in Kassa

In de uitzending van Kassa van zaterdag 13 december is er aandacht besteed aan het beschermen van het gehoor tijdens de jaarwisseling. Er is een oordoppentest gedaan en de Nationale Hoorstichting, die zich onder andere bezighoudt met preventie van gehoorschade, zat aan tafel.

De Nationale Hoorstichting adviseert mensen om oordoppen in te doen bij de jaarwisseling, maar welke moet je dan hebben? Het consumentenprogramma Kassa deed een test van oordoppen met filter. Ook oordoppen met muziekfilters kwamen zo aan bod. De Hoorstichting gaf verder uitleg over gehoorschade en tips om het te voorkomen. Het vuurwerkadvies van de Hoorstichting is hier te downloaden. Mooi dat er aandacht werd besteed aan dit onderwerp!

Ook NVVS wijst graag op gehoorbescherming tijdens het vuurwerkgeknal met Oud & Nieuw. We pleiten er al enige jaren voor dat vuurwerk op centrale plaatsen wordt afgestoken door bevoegde instanties. De NVVS is voor een verbod op knalvuurwerk voor consumenten vanwege de risico’s op gehoorschade en de extra risico’s en overlast die het veroorzaakt voor mensen die al een hoorprobleem hebben.
Deze jaarwisseling hebben diverse gemeentes maatregelen genomen door bijvoorbeeld bepaalde zones tot ‘vuurwerkvrije zone’ te verklaren. Raadpleeg de website van uw gemeente voor de afspraken die daar gelden.

De uitzending van Kassa over gehoorbescherming tijdens de jaarwisseling is hier terug te zien. Mocht u extreem hard geluid hebben ervaren of gehoorklachten hebben na de jaarwisseling, meld dit dan bij www.hoorstichting.nl/meldpunt. Hiermee helpt u de Hoorstichting bij politiek en pers aandacht te vragen voor de preventie van gehoorschade.

Publicatiedatum: 16 december 2014