‘Oordoppen-ondernemer’ Koen Brouwer is Studenten Ondernemer 2013

Voor het eerst is in de geschiedenis van de Studenten Ondernemersprijs is dit jaar zowel de Hoofdprijs als de Lefprijs in handen gevallen van dezelfde finalist, Koen Brouwer met zijn bedrijf Safe Ears. Brouwer kreeg op 5 september uit handen van Jort Kelder de hoofdprijs (bestaande uit 5.000 euro, een werkbezoek aan een onderneming in een ontwikkelingsland, fiscaal advies en mediatraining) en uit handen van Maarten Ros, uitgever Metro, de lefprijs (advertentiecampagne in dagblad Metro) uitgereikt.

De jury was vooral onder de indruk van de veelzijdigheid van Koen Brouwer en schrijft in het juryrapport: “Hij doet conservatorium en bedrijfskunde, is  student en veelzijdig ondernemer, zanger in een band, een doorzetter toen een concurrent zijn bedrijf doormidden wilde zagen. Koen is ook een maatschappelijk bewust ondernemer – zijn product voorkomt oorbeschadiging en zijn productie in China wordt zo goed mogelijk gecontroleerd waar het gaat om arbeidsomstandigheden. Kortom: het klopt aan alle kanten en we reiken hem uit volle overtuiging en met veel genoegen de prijs uit.”

Winnaar met internationale potentie
Safe Ears ontwikkelt en produceert gecertificeerde oordoppen, speciaal voor de festival- en concertbezoeker. De zogenaamde Thunderplugs, voor de prijs van een biertje, filteren het geluid, zodat het gehoorbeschadiging voorkomt, terwijl je wel kunt genieten van de muziek.
Op dit moment hangt de bekende "kauwgomballenautomaat" in meer dan 100 uitgaanslocaties en worden de doppen op vele festivals verkocht. Op deze manier zorgt Safe Ears dat gehoorbescherming voor iedereen betaalbaar is en het bij de bron (daar waar het geluid het meest schadelijk is) te verkrijgen is. Koen verkocht al meer dan 600.000 plugs in Nederland, een markt die nog lang niet verzadigd is, en de potentie in de rest van de wereld is enorm. “De contacten voor de afzet in andere landen zijn al gelegd”, vertelt de jonge ondernemer. “In de toekomst willen we alle uitgaansgelegenheden en festivals in de wereld voorzien van onze automaten en gehoorbescherming.”

Lees meer op studentenondernemersprijs.nl.

Koen Brouwer en mede-oprichter van Safe Ears Quinten Huigen waren deze week te gast bij Koffietijd. Daar vertelden ze over hun initiatief en legden ze samen met Laura van Deelen van de Nationale Hoorstichting uit wat er zo belangrijk is aan gehoorbescherming. Koen en Quinten (die zelf ook tinnitus heeft) zullen samen met de Hoorstichting voorlichting gaan geven op middelbare scholen.
Publicatiedatum: 12 september 2013