Ook iPhones worden geschikt voor NL-Alert

Dankzij een update die is uitgevoerd op het iOS-besturingssysteem van Apple, zouden iPhones met iOS7 nu ook geschikt zijn om NL-Alert te ontvangen. Dat meldt de iPhoneclub na de verschijning van iOS7 afgelopen woensdag. NL-Alert is het toegankelijke alarmeringssysteem van de overheid, waarbij mensen die hun mobiele telefoon hiervoor ingesteld hebben een tekstbericht ontvangen als er zich een calamiteit voordoet.

De nieuwe versie van het iOS-besturingssysteem is als update verkrijgbaar voor oudere modellen iPhones. De ondersteuning voor NL-Alert zou zijn toegevoegd aan het berichtencentrum in het menu 'Instellingen' van de Apple iPhone. De ontvangst van noodmeldingen kan in dit menu door de gebruiker zelf in- of uitgeschakeld worden. Volgens de iPhoneclub melden echter diverse gebruikers dat ze de betreffende functie (nog) niet in het menu zien staan. Mogelijk dient de gebruiker dan nog de laatste carrier-update (via instellingen - algemeen - info) te downloaden. Zie ook http://instelhulp.nlalert.nl/apple/ voor een stappenplan dat u helpt uw iPhone in te stellen voor NL-Alert.

Eerder waren alleen smartphones met een Android-besturingssysteem geschikt voor NL-Alert. Het eerste testbericht van NL-Alert in februari werd ontvangen door 1,4 miljoen mensen. Nu ook iPhones NL-Alert ondersteunen, neemt het aantal mensen dat tijdens een noodsituatie met een NL-Alert kan worden geïnformeerd verder toe. NL-Alert op de iPhone wordt nu ondersteund door KPN, Vodafone, T-Mobile, Ben, Simpel, Hollandsnieuwe en Telfort. Signaal, het samenwerkingsverband rondom toegankelijkheid van de belangenorganisaties voor doven en slechthorenden, hoopt dat deze functie snel voor alle iPhone-gebruikers beschikbaar zal zijn.

Wat is NL-Alert? Hoe stel ik mijn mobiel in? Het antwoord op deze en meer vragen leest u hier.Publicatiedatum: 24 september 2013