Onderzoek naar rol gehoor- en evenwichtsorganen bij wiegendood

Wiegendood is een van de grootste nachtmerries van jonge ouders, omdat je het niet kan voorspellen of voorkomen. Niemand weet precies waarom een kerngezonde baby jonger dan een jaar ineens stopt met ademen. Professor Daniel Rubens zoekt de oorzaak in afwijkingen in het gehoor- en evenwichtsorgaan, zo schrijft de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

Daniel Rubens, professor en anesthesist in het Seattle Children's Hospital, zoekt al elf jaar naar de oorzaak van wiegendood. En hij denkt die nu ook gevonden te hebben: in een recent interview met de Seattle Times vertelde hij dat hij vermoedt dat het iets met het gehoororgaan te maken heeft. "Ik denk dat deze baby's een afwijking hebben aan hun gehoor- en evenwichtsorgaan, waardoor ze zichzelf niet automatisch in een andere positie draaien als ze niet goed kunnen ademen.”

"Deze baby's kunnen je niet vertellen dat ze een probleem hebben; ze kunnen nog niet praten en vaak niet eens rechtop zitten. We kunnen dus niet weten of ze evenwichtsproblemen hebben of niet." Rubens vermoedt dat de schade afkomstig is van de geboorte. "De fijne haartjes in het gehoororgaan kunnen dan afbreken, waardoor ze het brein niet meer kunnen waarschuwen als er te weinig zuurstof aanwezig is."

Hoewel de theorie veelbelovend is, heeft Rubens nog extra data nodig. Hij wist onlangs 20.000 dollar bijeen te krijgen om verder onderzoek te ondersteunen. Hij hoopt dat wiegendood binnenkort iets uit het verleden zal zijn.

Publicatiedatum: 13 april 2015