Onderzoek 'Fiets je mee' naar fietsgedrag slechthorende kinderen

Nederland staat bekend als het fietsland bij uitstek. Niet zo gek als je bedenkt dat alle inwoners gezamenlijk 22,5 miljoen fietsen bezitten en er 35.000 kilometer aan fietspaden in ons landje ligt. We fietsen naar school, naar ons werk, naar de winkel en voor ons plezier. Hoe zit dat met dove en slechthorende kinderen?

Fietsen zij net zo vaak en met net zoveel plezier als hun horende leeftijdgenootjes? Het onderzoek ‘Fiets je mee’ brengt het fietsgedrag en de fietsbeleving van dove, slechthorende en horende kinderen in de leeftijd van 8 tot 13 jaar in kaart. De onderzoekers vragen ouders (anoniem) een online vragenlijst in te vullen.

Samenwerking Verenigde Staten

Het onderzoek is een samenwerking tussen NSDSK, Kentalis en University of Iowa, Verenigde Staten. Onderdeel van hert onderzoek is het fietsgedrag van Nederlandse dove, slechthorende en horende kinderen in vergelijking tot hun Amerikaanse leeftijdsgenootjes.

Publicatiedatum: 01 februari 2018