Omroep Max besteedt aandacht aan ‘Wat Zegt U?’-campagne NVVS en Unie KBO

De helft van de mensen van 75 jaar en ouder heeft last van gehoorverlies. Een hoortoestel kan daarbij uitkomst bieden. Niet iedereen die baat heeft bij een hoortoestel gebruikt er echter ook één. Gemiddeld gaan mensen zeven jaar te laat naar de audicien. De Unie KBO is daarom samen met de NVVS de voorlichtingscampagne Wat zegt U? gestart (klik hier voor meer info). NVVS-vrijwilliger Jorien Kortenoever was op donderdag 8 mei te gast bij het radioprogramma Wekker Wakker van Omroep Max. Zij is zelf slechthorend en vertelde in de uitzending over hoorproblemen en wat er aan te doen is.

Dat veel ouderen te maken hebben met gehoorverlies, is over het algemeen wel bekend. Veel mensen hebben wel zo’n verhaal over een opa of bejaarde tante die steeds vraagt ‘Hè? Wat zeg je?’, omdat ze vinden dat ze nog lang geen hoortoestel nodig hebben. Of wel een hoortoestel hebben, maar het niet dragen. Ook de twee presentatoren herkennen dit. Jorien Kortenoever van de NVVS-Commissie Ouderenzorg en Slechthorendheid legt uit dat dit inderdaad vaak voorkomt en dat er verschillende redenen voor zijn. Vaak merkt de omgeving ook eerder dat iemand gehoorproblemen heeft dan de persoon zelf. Het is dan ook belangrijk dat ouderen, maar ook hun omgeving, goed wordt voorgelicht over wat gehoorverlies is, hoe het te herkennen is en hoe je ermee kunt omgaan. Daar willen Unie KBO en de NVVS zich voor inzetten.

Jorien adviseert de luisteraars om toch vooral naar een huisarts of, indien ouder dan 68, direct naar een audicien te gaan als ze denken dat ze minder horen. “Het is helemaal niet meer gek om een hoortoestel te dragen. We dragen een bril om ons te helpen met ons zicht en soms hebben we nou eenmaal ook een beetje hulp nodig met ons gehoor.” Met een hoortoestel hoort iemand nog steeds niet zoals iemand zonder gehoorverlies, maar het kan wel een uitkomst zijn bij het volgen van gesprekken en sociale contacten. Of dat nou op de werkvloer is of op verjaardagen of bij activiteiten in het verzorgingshuis. Goede informatie over welk hoortoestel past bij welk gehoorverlies en ook hoe het zit met vergoedingen, is daarbij erg belangrijk. Zie hiervoor bijvoorbeeld www.hoorwijzer.nl en nvvs.nl/slechthorendheid. Jorien vertelt in de uitzending ook over hoe ze zelf omgaat met haar slechthorendheid.

Klik hier om de uitzending (vier fragmenten) te beluisteren. De uitzending is (met dank aan Jorien), ook in tekst beschikbaar.  Ook diverse websites en (landelijke) media hebben een bericht geplaatst over de 'Wat zegt u?'-campagne. In het juni-nummer van Vijftig+ in de kijker verschijnt bijvoorbeeld een artikel met een bijdrage van NVVS-directeur Joop Beelen.

Foto: Omroep Max
Publicatiedatum: 12 mei 2014