Omgaan met tinnitus met behulp van een computerspel

Door de klap van de bomaanslag bij de marathon van Boston in 2013 zijn er opeens veel meer tinnituspatiënten in Boston (V.S.). Er zijn zelfs wachtlijsten ontstaan, zo meldt de lokale krant Boston Globe. Een deel van de mensen op de wachtlijsten gaat nu als testpersoon meewerken aan de ontwikkeling van een computerspel. Het spel, dat gespeeld kan worden op een tablet, is erop gericht om het hinderlijke geluid dat mensen met tinnitus ervaren minder hard te maken. NVVS-afdeling Alkmaar schreef onlangs over het computerspel in de afdelingsnieuwsbrief.

Mensen met tinnitus nemen geluiden waar zonder geluidsbron van buitenaf. Dit kan een rinkelend, fluitend, suizend, piepend, dreunend of kloppend geluid zijn. Naar schatting hebben zo’n 1 miljoen Nederlanders last van dit soort klachten. In Amerika zijn er naar schatting wel twaalf miljoen mensen met tinnitusklachten. Door middel van het spel kunnen zenuwcellen in de hersenen beïnvloed worden. Dit zou een verzachtende werking kunnen hebben op de gehooraandoening.

Hoe werkt het?
Het computerspel is eigenlijk een puzzel op een tablet. Eerst zijn de puzzelstukjes niet te zien. Die zijn te vinden door spelletjes te doen die gericht zijn op geluid. Vervolgens komen de puzzelstukjes beetje bij beetje tevoorschijn en kan er gepuzzeld worden. Elke speler krijgt zijn eigen geluiden aangeboden. Via het spel bekijken de onderzoekers welke geluiden het best aansluiten bij de tinnitus die de persoon heeft. Met die geluiden zouden de zenuwcellen - die uit balans zijn geraakt door de tinnitus- weer in balans gebracht kunnen worden. Door het beperkte gebruik van visuele elementen, worden de spelers gedwongen om op hun gehoor te vertrouwen.

Het onderzoek
Inmiddels is het onderzoek van start gegaan met tachtig proefpersonen. Zij zullen ongeveer acht weken meedoen. De groep wordt in een tweeën verdeeld. De ene groep gaat eerst aan de slag met het computerspel, terwijl de andere groep reguliere behandeling krijgt aangeboden. Vervolgens wordt er geruild van behandeling. Daarna wordt bekeken of het computerspel het gewenste resultaat geeft. Het budget voor het onderzoek komt uit een fonds dat is opgezet voor slachtoffers van de bomaanslag.

De NVVS blijft de ontwikkelingen rond dit spel met interesse volgen.

Lees meer op www.bostonglobe.com.

Publicatiedatum: 30 oktober 2014