NVVS-acties succesvol: hoortoestellen blijven in basispakket

Na alle geruchten en speculaties over wat er gaat gebeuren met de vergoeding van hoortoestellen, heeft de ministerraad besloten dat hoortoestellen in het basispakket blijven. Er komt een eigen bijdrage van 25 procent. Goed nieuws voor veel slechthorenden. En een kroon op het lobby-werk van de NVVS.

Half mei lekten er voornemens uit van de ‘Kunduz-coalitie’ om hoortoestellen uit de basisverzekering te schrappen. De NVVS reageerde daar snel en verontwaardigd op: zo’n maatregel zou een ramp zijn voor slechthorenden en op lange termijn ons als samenleving veel geld kosten. Ons pleidooi heeft vruchten afgeworpen: nog geen twee dagen na de brieven en telefoontjes van de NVVS naar politici en beleidsmakers werd bekend dat het zou gaan om een eigen bijdrage van 25 procent.
De NVVS interpreteerde deze aankondiging als goed nieuws. Nu de maatregelen van het Lente-akkoord definitief bekend zijn gemaakt, blijkt dat we een juiste inschatting hebben gemaakt. Onze acties hebben ervoor gezorgd dat hoortoestellen in het basispakket blijven.

Minder bijbetalen
Een  eigen bijdrage van 25 procent betekent voor veel slechthorenden: minder bijbetalen. In het huidige systeem krijgt u in 2012 een basisbedrag van € 509, 50 per hoortoestel vergoed (of een bedrag oplopend naar € 683 afhankelijk van hoe lang u wacht met de vervanging van uw hoortoestel). Alle meerkosten daarboven moet u zelf bekostigen (al dan niet gedekt uit een aanvullende verzekering). Gemiddeld betalen mensen 400 tot 500 euro per toestel bij. Een eigen bijdrage van 25 procent brengt die bijbetaling dus flink omlaag. Dat is overigens niet voor iedereen voordelig: het ‘nul euro’-toestel (een toestel dat volledig uit het basisbedrag vergoed wordt) zal in het nieuwe systeem niet meer mogelijk zijn.

Realistisch
De NVVS is blij met deze ontwikkelingen, al brengt ook dit systeem natuurlijk risico’s met zich mee. Zorgverzekeraars zullen (zeker in deze magere tijden) stevig gaan onderhandelen met audicienbedrijven over de prijs van de hoortoestellen en het tarief van de audicien. Dat mag niet leiden tot verschraling en tot hoortoestelverstrekking onder de maat.

NVVS houdt vinger aan de pols
Daarom is het belangrijk dat er een goed protocol is om de kwaliteit op peil te houden.
Op dit moment wordt, onder leiding van de NVVS,  zo’n protocol ontwikkeld om te zorgen dat het nieuwe vergoedingssysteem goed gaat werken. Wij zullen alle partijen blijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid om de hoorzorg in Nederland op optimaal niveau te houden.

Een pdf van het Lente-akkoord kunt u hier downloaden.

Publicatiedatum: 25 mei 2012