NVVS stopt met collectieve ziektekostenverzekering OHRA

De NVVS stopt met de collectieve ziektekostenverzekering die we samen met OHRA tot nu toe aan onze leden hebben aangeboden. Dit besluit wordt ingegeven door de forse veranderingen die in het nieuwe jaar starten t.a.v. de hoortoestelvergoeding.

De ‘functiegerichte verstrekking’ gaat z’n intrede doen in combinatie met een andere eigen financiële bijdrage voor de slechthorende. Dat brengt een belangrijke effect met zich mee, die direct gerelateerd is aan ons collectief. Tot nu toe was premie en vergoedingsbedrag van de aanvullende verzekering allesbepalend. OHRA bood de afgelopen jaren een combinatie redelijke premie + ruime vergoeding in de aanvullende polis.
In de nieuwe situatie zijn er veel meer aspecten die bepalen met welke (aanvullende) zorgverzekering u als afnemer van hoorhulpmiddelen het beste geholpen bent. Tegen welke prijs koopt uw zorgverzekeraar in? M.a.w. welke (financiële) ruimte krijgt uw audicien om u goed te helpen? Heeft uw verzekeraar uw audicien gecontracteerd of moet u overstappen van audicien? Stelt uw verzekeraar triage verplicht of niet? Onder welke voorwaarden en tegen welke bedragen biedt uw verzekeraar restitutiemogelijkheden?

Zorgverzekeraars zijn de afgelopen en komende weken nog druk bezig om hun antwoorden op deze vragen te formuleren. Er is op dit moment nog zo veel onduidelijkheid, dat de NVVS onvoldoende basis heeft om opnieuw met (een) specifieke verzekeraar(s) een collectieve afspraak te maken. Daarom stoppen we met het OHRA-NVVS-collectief.

Wat als u nu bij het OHRA-NVVS-collectief bent aangesloten?
NVVS-leden die nu bij het OHRA-NVVS-collectief zijn aangesloten, kunnen dat uiteraard desgewenst in 2013 continueren. U heeft dan ook gewoon recht op de speciale kortingen die OHRA aanbiedt aan ons NVVS-collectief.

Meer weten over wat zorgverzekeraars u bieden?
•    De bedragen die straks moeten worden bijbetaald, zullen flink veranderen. Voor veel mensen zal het systeem in principe minder bijbetaling vragen: zie hier enkele voorbeelden.
•    Veel zorgverzekeraars bieden in aanvullende polissen mogelijkheden om ook dat bedrag vergoed te krijgen, zie dit overzicht.
•    Het laatste nieuws en antwoord op prangende vragen vindt u hier.

Publicatiedatum: 14 december 2012