Nieuwe vragenlijsten ervaringen hoorzorg

Al een aantal jaren brengen wij ervaringen met audiciens en hoortoestellen in kaart via de zogenaamde CQI-vragenlijsten. De resultaten worden gebruikt bij ‘zoek en kies’ op www.hoorwijzer.nl. Deze vragenlijsten willen we nu vervangen door kortere vragenlijsten die je op verschillende momenten worden toegezonden: de ‘PREM Ervaring Hooroplossing’. Eén methode die door iedereen wordt geaccepteerd. In augustus is de pilotmeting gestart.

Doel van de vragenlijsten is nog altijd om met het verkregen inzicht de kwaliteit van de hoorzorg te verbeteren. Uniek aan de nieuwe vragenlijsten is dat deze door alle branchepartijen worden onderschreven. De CQI-vragenlijsten waren ontwikkeld door een samenwerking tussen verzekeraars en NVVS. De nieuwe vragenlijsten zijn mede ontwikkeld met de audiciens (Beter Horen, Hans Anders, HoorProfs, Schoonenberg Hoorcomfort/Hooroplossingen, Specsavers en Van Boxtel hoorwinkels).
Het voordeel is dat je niet meer bestookt wordt met allerlei vragenlijsten, maar alleen nog maar de gezamenlijke vragenlijsten ontvangt. Overigens blijft de CQI-vragenlijst Audiologische Centra vooralsnog gewoon bestaan.

Drie meetmomenten

De ‘PREM Ervaring Hooroplossing’ bestaat uit drie meetmomenten. In vier jaar tijd kunt je maximaal drie keer een korte vragenlijst krijgen.
• Vragenlijst 1 –binnen vier weken na afsluiting van de proefperiode van het hoortoestel. Daarbij maakt het niet uit of je het hoortoestel wel of niet hebt aangeschaft. Het gaat er juist om waarom je tot een keuze bent gekomen en hoe de ervaring met de audicien was.
• Vragenlijst 2 – zeven tot acht maanden na aanschaf van het hoortoestel. Deze vragenlijst gaat vooral in op het gebruik van het hoortoestel.
• Vragenlijst 3 –circa 4 jaar na het aanschaf van het hoortoestel. Deze vragenlijst gaat vooral in op de nazorg door de audicien.

Pilot

Op 15 augustus zijn de eerste verzoeken verstuurd om deel te nemen aan het onderzoek. Aan het eind van het jaar evalueren we de nieuwe manier van meten. Geeft de evaluatie een positief resultaat, dan start begin 2017 de landelijke uitrol.

Bewezen resultaten

Het meten van klantervaringen is belangrijk, dat is de afgelopen jaren wel bewezen. Inmiddels zijn er bijna 35.000 ervaringen rondom audiciens en meer dan 30.000 ervaringen rondom hoortoestellen verzameld. Deze ervaringen worden veel bekeken op www.hoorwijzer.nl en hebben een grote rol gespeeld wanneer wij in overleggen op moesten komen voor jouw belangen. Het Zorginstituut heeft haar evaluatie van de hoorzorg in opdracht van minister Schippers bovendien met name op deze ervaringen gebaseerd. Wij hopen dan ook van harte dat je jouw ervaringen wilt blijven delen.
Publicatiedatum: 16 augustus 2016