Nieuwe 'pledge' voor ‘Alles is gezondheid…’: de strijd tegen gehoorschade in uitgaansbranche

Genieten van muziek zonder daarbij onherstelbare schade op te lopen. Om dat te bereiken maakt Stichting Hoormij werk van bewustwording en goede voorlichting over gehoorschade. Samen met 10 andere organisaties ondertekende Stichting Hoormij op 30 juni een ‘pledge’ voor het programma Alles is gezondheid.... Dit is het startsein voor individuele en gezamenlijke acties.

Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse jongeren na het uitgaan last van hun oren hebben, variërend van een tijdelijke piep tot het permanente verslechtering van het gehoor. Veel mensen weten niet dat gehoorschade snel ontstaat en vaak onomkeerbaar is. Het voorkomen van gehoorschade is dan ook zeer belangrijk. Met een belofte (‘pledge’) verbinden organisaties zich aan de doelen van het programma ‘Alles is gezondheid...’.

Advies en educatie

Zo zetten de KNO-vereniging, GGD GHOR Nederland en Stichting Hoormij hun ervaring en kennis in voor advies en educatie. Koninklijke Horeca Nederland en de Landelijke Kamer van Verenigingen gaan met hun leden aan de slag om te zorgen dat bezoekers kunnen feesten in een voor het oor veilige omgeving. Andere betrokken partijen zijn de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM), de Vereniging Nederlandse Poppodia en –Festivals (VNPF), De Beste Schoolfeesten en oordopjes-fabrikanten Thunderplugs, Dynamic Ear en Noizezz/Multi Care System.

Afspraken met muzieklocaties aangescherpt

Op de muzieklocaties van de VVEM en de VNPF komen jaarlijks zo’n negen miljoen mensen. Het gaat onder andere om Paradiso, Melkweg en Ziggo Dome, maar ook Lowlands, Pinkpop en Concert at Sea. De VVEM en VNPF scherpen de bestaande afspraken in het convenant preventie gehoorschade aan, dat ook door Staatssecretaris Van Rijn werd ondertekend.

Stichting Kwaliteit Evenementen controleert

De onafhankelijke Stichting Kwaliteit Evenementen gaat vanaf nu toezien op de afspraken rondom maximale geluidsniveaus, geluidsmetingen en de beschikbaarheid van goede gehoorbescherming tijdens Nederlandse muziekevenementen.

Zie ook:

Stichting Hoormij ondersteunt 'Alles is gezondheid...' met platform voor jongeren

Publicatiedatum: 01 juli 2016