Nieuwe Europese norm: volumebegrenzer op muziekspelers

Alle muziekspelers die vanaf 25 januari 2013 in de Europese Unie op de markt worden gebracht, moeten een volumebegrenzer hebben. Dat meldt de Nationale Hoorstichting. De standaard maximuminstelling van het volumeniveau bedraagt 85 decibel (dB). Als de gebruiker een hoger standaard volumeniveau instelt, verschijnt elke 20 uur een waarschuwing op de display. De nieuwe telefoons en MP3-spelers hebben een maximumvolume van 100 dB. Met deze nieuwe norm wil de Europese Commissie de gehoorschade als gevolg van harde  muziek terugdringen.

De Europese Commissie legt geen absolute beperking op. Te veel geluid is schadelijk, maar dat hangt niet alleen af van het volume, maar ook van de vraag hoe lang iemand luistert.

Risico
Onderzoekers van de EU denken dat 5 tot 10 procent van de mensen met een muziekspeler risico loopt op gehoorschade. Uit onderzoek is gebleken dat sommige muziekspelers een volume van 115 decibel halen. Daar kun je vrijwel direct gehoorschade door oplopen, meent de Hoorstichting.

Nederlandse onderzoekers denken dat nog meer mensen gevaar lopen: circa een kwart van alle mensen die muziekspelers gebruiken.

Norm
De 85 decibel die nu als norm wordt gehanteerd, is geluid dat vergelijkbaar is met druk stadsverkeer. Volgens een speciaal bureau van de universiteit in het Amerikaanse Portland kun je daar acht uur naar luisteren zonder gehoorproblemen te ondervinden.

De Hoorstichting is blij dat er nu een norm is. Directeur Laura van Deelen: "Producenten van muziekspelers hebben ruim twee jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden op deze relatief eenvoudige ingreep. Het is nu aan de Voedsel- en Warenautoriteit om te controleren of de nieuwe producten in Nederland met de geluidsbegrenzer zijn uitgerust."

De Hoorstichting zegt ook zelf onderzoek te gaan doen. Ook kunnen consumenten die na 25 januari 2013 een muziekspeler of mobiele telefoon hebben gekocht die niet voldoet aan de EU-norm dat melden bij de Hoorstichting via info@hoorstichting.nl.

Publicatiedatum: 25 januari 2013