Nieuw boek over tinnitus: Tussen rust en ruis

Mary van Duuren schreef  het boek Tussen rust en ruis, dat op 19 januari verscheen. Haar verhaal gaat over vijftien jaar ontkennen, verbergen en uiteindelijk accepteren van gehoorproblemen. De laatste jaren wordt haar slechthorendheid verergerd door een behoorlijk lastige tinnitus (oorsuizen). Net als meer dan een miljoen andere Nederlanders kampt zij 24/7 met diverse tonen in haar hoofd. Onder andere geruis, hoge pieps, sirenes en andere snerpende geluiden.

Hoe is het ontstaan? Wordt het nooit meer beter? Moet je hier echt mee (leren) leven? Hoe dan? Had dit voorkomen kunnen worden? Vragen die haar steeds meer bezig hielden. Erover schrijven werd meteen een vorm van verwerken. Zij leerde haar schaamte om te zetten in openheid en vond niet alleen de nodige balans om er zelf beter mee om te gaan, maar ook voor haar gezin.

Verhalen van lotgenoten

Tijdens haar zoektocht kwam Mary ook in contact met lotgenoten, waarvan vijf mensen hun verhaal doen in het boek. De opbrengsten van het boek gaan naar de Stichting Gaby Olthuis Fonds, die onder andere de onderzoeken naar deze aandoeningen financieel steunt (www.tinnitusfonds.nl).

Publicatiedatum: 31 januari 2018