Nederlands Dagblad waarschuwt voor constante pieeeeep

Het Nederlands Dagblad besteedde onlangs aandacht aan tinnitus (oorsuizen); een groeiend probleem.  Zo’n één miljoen Nederlanders hebben er inmiddels last van. In ongeveer zeventig procent van de gevallen wordt tinnitus veroorzaakt door een overdosis lawaai, vertelt klinisch fysicus en audioloog Jan de Laat in het artikel. NVVS-vrijwilliger Joost Treebusch vertelt verder in het artikel over zijn tinnitus en hoe hij de piep leerde accepteren.

Joost Treebusch, onder andere beheerder van het Tinnitus & Hyperacusis-forum van de NVVS, vertelt hoe moeilijk het is om ‘er maar mee te leren leven’. Door alle geluiden die niet meer weg gingen, raakte hij overspannen. In het begin legde hij niet de link tussen zijn oorsuizen en slechte humeur.  “Maar in de jaren negentig was er ook nog weinig bekend over tinnitus.”
Gelukkig is dat vandaag de dag wel anders, hoewel er ook nog steeds veel onderzocht en uitgezocht moet worden. Een daadwerkelijk medicijn ontbreekt (nog), maar behandelaars zoals Rilana Cima van Adelante in Hoensbroek, kunnen vaak mensen helpen om de tinnitus een minder bepalende rol te laten spelen in hun leven. Cima vertelt daarover in het artikel. Ook ervaringsdeskundige Frank Schoenmakers vertelt zijn verhaal. En welke hulp hij nodig heeft om het geluid te leren aanvaarden.

Lees hier het artikel in het Nederlands Dagblad. Joost Treebusch vertelde eerder al over zijn ervaringen met tinnitus in HOREN Magazine. NVVS-leden kunnen hier het artikel downloaden.

Publicatiedatum: 27 oktober 2014