Nederlands Dagblad vestigt aandacht op onbereikbaarheid 112 voor doven en slechthorenden

De belangenorganisaties voor doven en slechthorenden, op het gebied van telecom en spoedeisende hulp verenigd in Signaal, pleiten er al tijden voor dat er een goede oplossing moet komen voor de bereikbaarheid van 112 voor doven en slechthorenden. Ondanks dit jarenlange pleidooi, is 112 nog steeds grotendeels onbereikbaar voor doven en slechthorenden. Het Nederlands Dagblad besteedde hier op 28 november uitgebreid aandacht aan. Signaal is blij dat dit onderwerp in landelijke media wordt belicht, omdat dat de druk bij de overheid opvoert om nu eindelijk met structurele en betrouwbare oplossingen te komen.

Na uitval van het mobiele teksttelefonienetwerk AnnieS op 1 mei 2012, vroeg Signaal herstel van teksttelefonie met 112. Toen werd beloofd dat 112 bereikbaar zou worden gemaakt door middel van sms. Maar testen met sms gaven geen doorslaggevend positief resultaat. Signaal vindt sms geen goede oplossing, omdat het in essentie éénrichtingsverkeer is met een onvoldoende betrouwbaarheid. Signaal pleit er voor om ook voor 112 de standaard van ‘Total Conversation’ in te zetten, waarbij met tekst, beeld en/of geluid gecommuniceerd kan worden.

Lapmiddel
Het alarmnummer 112 is voor doven en ernstig slechthorenden nu alleen rechtstreeks met tekst via Total Conversation software van Signcall op smartphone of computer en via de analoge teksttelefoon te bereiken. Via de Signcall-app blijken echter de tekstsignalen niet altijd goed door de meldkamer te worden weergegeven. Bovendien heeft KPN aangegeven de analoge lijnen per 1 januari 2015 stapsgewijs te gaan uitschakelen, zo meldt het ND, zodat de bereikbaarheid met de analoge teksttelefoon op termijn gaat verdwijnen. Het alarmnummer is ook via beeldbemiddeling van KPN Teletolk te bereiken, maar deze is niet 24/7 bereikbaar, zoals Signaal graag wil.
Wouter Bolier van Signaal geeft in het artikel aan: “Het enige wat wij eerder hebben vernomen, is dat er gewerkt wordt aan een tijdelijke oplossing. Dat is wel erg mager, want de moeizame bereikbaarheid van 112 speelt al jaren. Daarvoor moet nu echt een robuuste en toekomstbestendige oplossing komen, geen tijdelijk lapmiddel.”

Betrouwbaarheid
In juli dit jaar vroeg Nine Kooiman (SP) politieke aandacht voor het probleem. Zij deed dat door middel van Kamervragen. Minister Opstelten meldde toen dat er bij de politie geen incidenten geregistreerd waren waaruit blijkt dat gebruikers van de Signcall-app om bemiddelingsdienst KPN Teletolk te bereiken hinder hebben ondervonden bij het bellen van 112. Bolier vindt die conclusie echter te kort door de bocht, zo stelt hij in het artikel. “Er zijn mensen die niet eens durven te bellen, omdat het contact met 112 niet betrouwbaar is.”

Het complete artikel uit het Nederlands Dagblad kunt u (tegen betaling) hier lezen.

De belangenorganisaties zetten zich via Samen Sterk in voor diverse thema’s, waaronder telecommunicatie & spoedeisende hulp.

Publicatiedatum: 02 december 2014