Minister Hugo de Jonge vraagt aandacht voor mensen met een auditieve beperking

Tijdens Wereld Gehandicaptendag op 3 december 2018 vraagt Hugo de Jonge, minister van Volksgezondheid, Sport en Welzijn, aandacht voor mensen met een gehooraandoening; middels het plaatsen van een filmpje op zijn facebookpagina. Met het programma Onbeperkt Meedoen! wil de regering stimuleren dat ‘mensen met een beperking meer en naar eigen wens en vermogen kunnen meedoen aan de samenleving.’ Stichting Hoormij is blij met de aandacht van de Minister voor mensen met een auditieve beperking. Het thema van 2018 is: ‘Empowerment van personen met een handicap en verbetering van inclusiviteit en gelijkheid.’

Op zijn Facebookpagina schrijft de Minister bij het filmpje (dat je hieronder kunt bekijken): “Het is vandaag de internationale dag voor mensen met een beperking. Drempels weg, letterlijk en figuurlijk, zorgen dat mensen écht mee kunnen doen. Daar gaat het om. Met ons programma Onbeperkt Meedoen werken we daar hard aan. En gelukkig zijn er al eindeloos veel mooie initiatieven.👇#onbeperktmeedoen.”

KPN Teletolk

Bij het laatste item van het filmpje lezen we in een oranje tekstbalk: ‘De Gemeente Ede maakt sinds kort gebruik van KPN Teletolk.’ Maar in Nederland kunnen doven en slechthorenden al sinds 2013 via beeld- en tekstbemiddelingsdienst KPN Teletolk bellen met personen, bedrijven, instanties en ook met gemeentes. Wil je weten hoe je kunt bellen via de bemiddelingsdienst? Bekijk dan dit filmpje. En vóór 2013 konden dove en slechthorende en dove mensen decennia lang bellen via een teksttelefoonservice van eerst PTT en later KPN.

Klik voor Teletolk

Stichting Hoormij is het met de Minister eens dat organisaties en overheden met kleine maatregelen de toegankelijkheid kunnen vergroten. Een mooi voorbeeld hiervan is hoe de gemeente Ede sinds kort gebruik maakt van Klik voor Teletolk. Naast de gemeente Ede doen onder andere Auris, GGMD, Kentalis en Stichting Hoormij dat ook al. Met Klik voor Teletolk kunnen bedrijven en organisaties een knop op de contactpagina van een website plaatsen. Als een slechthorende, dove of spraakbeperkte persoon op deze ‘Bel met Teletolk knop’ klikt, krijgt hij of zij de keuze tussen gebarentaal (beeldbemiddeling) of tekst (tekstbemiddeling). De gebruiker kan vervolgens bellen met het bedrijf of de organisatie. Klik voor Teletolk is een innovatie die aansluit op KPN Teletolk.
Publicatiedatum: 10 december 2018