Minister akkoord met afschaffing eigen bijdrage hoortoestellen voor kinderen

Hoortoestellen voor kinderen moeten volledig worden vergoed. Dat is de mening van de zeven patiëntenverenigingen voor doven, slechthorenden en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. De leden van de Vaste Commissie VWS lieten vandaag unaniem deze mening horen tijdens het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer. De minister heeft de commissie beloofd dit per 1 januari 2016 te gaan regelen. De patiëntenverenigingen hebben lange tijd aangedrongen op deze maatregel en zijn dan ook zeer blij met de toezegging van de minister.

Ieder slechthorend of doof kind heeft een hoorhulpmiddel nodig om bijvoorbeeld mee te doen op school, tijdens het spelen met vriendjes, in het verkeer en om zich goed te kunnen ontwikkelen. Hoortoestellen zijn essentieel voor de taal-, de cognitieve en de sociale ontwikkeling van deze kinderen. Er mag dan ook - zeker voor kinderen - geen drempel zijn om een hoortoestel aan te schaffen, vinden de gezamenlijke patiëntenverenigingen. Deze drempel is er nu wel. Ouders van circa 4.000 slechthorende kinderen moeten - net als volwassenen – sinds 2013 een eigen bijdrage van 25% betalen. Dat is onrechtvaardig, vinden de patiëntenverenigingen, aangezien zorg voor kinderen in Nederland altijd gratis is. Voor kinderen geldt daarom ook geen ‘eigen risico’ als zij een beroep moeten doen op zorg. Daarom hebben de gezamenlijke patiëntenverenigingen er bij de minister op aangedrongen om voor kinderen 100% vergoeding mogelijk te maken.

Minister aan zet
In de lobby voor 100% vergoeding voor kinderen kregen de patiëntenverenigingen steun van diverse partijen uit de hoorbranche. Minister Schippers wilde deze beslissing echter voor zich uitschuiven en de situatie eerst nader laten onderzoeken. In het Algemeen Overleg van vandaag werd duidelijk dat de Kamercommissie vond dat de minister haar kans om dit te onderzoeken aan zich voorbij heeft laten gaan. De patiëntenverenigingen hebben de minister al sinds 2013 meerdere keren op de situatie geattendeerd, maar dat was voor haar toen geen reden het op te pakken. Bovendien onderschreven alle fractieleden dat het hier om een principe gaat dat zorg voor kinderen toegankelijk moet zijn. Nader onderzoek zal hierop geen ander licht werpen. Tenslotte gaat het om het luttele bedrag van circa € 300.000,- op een totaal van circa 130 miljoen hoorzorg per jaar. Alle reden om de minister te vragen een wetsreparatie uit te voeren, zodat de eigen bijdrage bij hoortoestellen voor kinderen komt te vervallen.

De minister heeft nu toegezegd tegemoet te willen komen aan de nadrukkelijke wens van de patiëntenverenigingen en de Tweede Kamer en zal per 1 januari 2016 de eigen bijdrage voor kinderen tot 18 jaar afschaffen. De patiëntenverenigingen zijn blij dat dan eindelijk àlle slechthorende kinderen toegang hebben tot goede hoorzorg!

Publicatiedatum: 18 juni 2015